اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

زنان 2 برابر مردان در معرض خطر ابتلا به دیابت؛

خراسان شمالی 20 هزار بیمار دیابتی دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس برنامه دیابت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: وجود بیش از 20 هزار بیمار دیابتی در این استان برآورد می‌شود.

خراسان شمالی 20 هزار بیمار دیابتی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، فرزانه اکبریانی شیوع دیابت در جمعیت بالای 30 سال کشور را 2/7 درصد عنوان کرد که بر اساس آن تعداد بیماران دیابتی استان بیش از 20 هزار نفر برآورد می‌شود.
وی افزود: برنامه غربالگری بیماری دیابت در حال حاضر در مناطق روستایی استان اجرایی شده است و 2 هزار و 500 بیمار مبتلا به دیابت شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.
اکبریانی تصریح کرد: طرح غربالگری دیابت در مناطق شهری استان خراسان شمالی و در شهرهای بالاتر از 100 هزار نفر جمعیت در دست بررسی است و با فراهم آمدن زیر ساخت هایی چون راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت شهری، در ‌آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی بیان داشت: آموزش و پیشگیری در برنامه کنترل دیابت دو اصل اساسی هستند که توجه به آن‌ها خطر افزایش شیوع دیابت در جامعه را کاهش می‌دهد.
کارشناس برنامه دیابت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: زنان دو برابر مردان در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.
وی توضیح داد: پیشگیری از دیابت در 3 سطح اولیه، ثانوی و ثالثیه قابل اجرا است که در سطح اول افراد سالم باید با فعالیت ورزشی منظم، پیشگیری از چاقی و کم کردن وزن، پیروی از رژیم غذایی کم چربی و با قند پایین و مصرف میوه و سبزی تازه از ابتلا به دیابت جلوگیری کنند.
اکبریانی اظهار داشت: پیشگیری ثانویه شامل؛ اقدامات لازم به منظور جلوگیری از ایجاد عوارض بیماری در افراد مبتلا به دیابت است که با کنترل دقیق قند خون همراه با رعایت اصول صحیح درمان می‌توان به طور چشمگیری در کاهش عوارض بلند مدت دیابت موثر بود.
به گفته وی، از آن جایی که جلوگیری از پیشرفت عوارض دیابت که شامل عوارض قلبی، عروقی، کلیوی، چشمی و عصبی است بعد از به وجود آمدن آنها هزینه‌های زیادی را به بیمار و جامعه تحمیل می‌کند، باید تمام سعی ما بر این باشد که بر سطوح اول و دوم پیشگیری تاکید و تمرکز داشته باشیم.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول