اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

آنتی‌بیوتیک‌ها سرماخوردگی را درمان نمی‌‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تجویز آنتی بیوتیک‌ها قوی سرماخوردگی را درمان نمی‌کند و بیشتر مسیر درمان سرماخوردگی را طولانی می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها سرماخوردگی را درمان نمی‌‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مهدی نیکخواه یک‌شنبه شب در جمع خبرنگاران در بیمارستان بوعلی شهرستان ساری با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و با  تاکید بر مراقبت بدن و استفاده از پوشش مناسب اظهار داشت: سرما خوردگی در طبیعت بیماری سختی نیست و نوعی تغییر در سیستم دفاعی بدن است و با ورود این ویروس آرام آرام سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود.
وی علائم اصلی سرما خوردگی را سرفه شدید عنوان و تصریح کرد: مراحل درمان سرماخوردگی سیر سه تا پنج روزه دارد که در برخی مطب‌ها برخورد مناسبی با این بیماری نمی‌شود.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از تجویز زود هنگام آنتی بیوتیک‌ها با دوز بالا برای سرماخوردگی خاطرنشان کرد: با تجویز آنتی بیوتیک‌ها قوی سرماخوردگی درمان نمی‌شود بلکه با علائم بیماری مقابله می‌شود.
وی عوامل بروز سرماخوردگی را نوع تغذیه، استفاده از فست‌فود‌ها، مصرف مداوم داروها، عدم پوشش مناسب در فصل سرد، گرم و سرد شدن ناگهانی بدن عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از داروهای گیاهی، ضد سرماخوردگی مثل آویشن در بهبود این بیماری موثر است.
نیکخواه در مورد مصرف داروهای گیاهی تاکید کرد: داروهایی گیاهی باید با نظر متخصص کاردان مصرف شود که در برخی مواقع مصرف داروهایی گیاهی می‌تواند خطرناک‌تر از داروهایی شیمیایی باشد.
وی یادآور شد: در مواقعی که عوارض سرماخوردگی ناشی از بیماری‌های ریوی باشد نیاز است افراد مبتلاء به آن از آنتی بیوتیک‌ها که اطباء تجویز می‌کنند را مورد استفاده قرار دهند.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد عوارض سرماخوردگی بر افراد مسن گفت: عوارض سرماخوردگی در افراد با سنین بالاتر منجر به بروز بیماری‌ها دیگر می‌شود که نیاز است زیر نظر پزشک قرار گیرند.
وی خواستار سعه صدر بیماران در برخورد با این بیماری شد و تاکید کرد: درمان سریع برای سرما خوردگی پاسخگو نیست.
نیکخواه در مورد بیماری‌های گوش، حلق و بینی اضافه کرد: بیماری گوش، حلق و بینی به خاطر وضعیت جوی مازندران بیشتر در این منطقه بروز می‌کند و مصرف غذاهای فست فودی بر تشدید این بیماری می‌افزایید. وی بهترین راه برای کاهش بیماری‌های عفونی را مصرف غذاهای طبیعی عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به بیماران مبتلاء به سرماخوردگی توصیه کرد: از مصرف آنتی بیوتیک‌ها، کورتن و هر نوع داروی شیمیایی اجتناب شود.
وی ادامه داد: از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند نظیر ترشیجات، ماست ترش وآب سرد اجتناب شود و پوشش بدن در برابر سرما و قرار نگرفتن در معرض باد در درمان این بیماری موثر است.
نیکخواه مصرف غذاهای با طبع گرم را برای بیماران توصیه و تاکید کرد: مصرف غذاهای طبیعی باعث تقویت ایمنی بدن می‌شود.
وی با توصیه مصرف آویشن اذعان داشت: مصرف عسل، توت، خرما، پودر دارچین به اندازه مناسب و نعناع در درمان این بیماری بسیار کمک می‌کند.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان تاکید کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها  تنها در زمان بروز تب بالا و وجود ترشحات چرکین، خلط غلیظ و سرفه طولانی مدت موثر است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول