اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

امام جمعه قم:

رهبری کنونی نظام، رهبری قرآنی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: رهبری نظام در شرایط کنونی، رهبری ولایی و قرآنی است و باید قدر این برکت را بدانیم.

رهبری کنونی نظام، رهبری قرآنی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام سیدمحمد سعیدی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کتابی پاک است است که از مبداء پاک الهی بر پاک‌ترین قلب‌ها نازل شده تا به این وسیله در اختیار عالم وجود قرار گیرد.
وی افزود: به دلیل پاکی قرآن، باید افراد پاک به آن نزدیک شوند تا بهترین ثمرات را از این کتاب آسمانی به دست آورند و این پاکی باید در زمینه ظاهری و باطنی افراد وجود داشته باشد.
امام جمعه قم ابعاد پاکی ظاهری را شامل عناوینی دانست که در کتاب‌های فقهی به رشته تحریر در آمده‌اند و تصریح کرد: شرایطی که برای دست زدن به کلام‌الله مجید و قرائت آن ذکر شده شامل طهارت ظاهری است که به وسیله آب که مطهر‌کننده قرار داده شده یا خاک حاصل می‌شود و حضرت علی(ع) نیز در این رابطه می‌فرماید: «مادامی که طهارت ندارید به قرائت قرآن نپردازید».
وی ابراز کرد: طهارت ظاهری سبب ایجاد یک نوع حالت معنوی در انسان می‌شود و خود دارای اقسامی است که از آن جمله می‌توان به طهارت دهان اشاره کرد و طهارت دهان نیز خود به دو دسته ظاهری و معنوی تقسیم می‌شود.
سعیدی به تاکید پیامبر اکرم(ص) در زمینه مسواک زدن اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند چنانچه این امر برای امت من مشقت نداشت آن را واجب می کردم اما باید گفت به هر حال مسواک زدن یکی از راه‌های طهارت ظاهری دهان است.
وی با تاکید بر مراقبت انسان در زمینه مصرف نکردن غذای مشکوک و حرام به عنوان یکی دیگر از راه‌های طهارت دهان خاطرنشان کرد: در زمینه طهارت معنوی دهان نیز باید به مسائلی چون پرهیز از دروغ‌گویی، تهمت و ناسزا اشاره کرد زیرا مردم از دست زبان شخصی که این خصوصیات را دارد به خداوند پناه می‌برند.
تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) گفت: یکی دیگر از طهارت‌های ظاهری مربوط به چشم است زیرا حضرت محمد(ص) در این باره می‌فرماید: «حق چشم خود را بدهید و آن حق، نگاه به قرآن است» و حتی حافظان قرآن نیز نباید چشم خود را از این مسئله محروم کنند.
وی چشم هرزه‌گرد و آلوده را مانند نابینایی دانست که از رویت آفتاب محروم مانده است و تصریح کرد: چشمی که در کنترل آدمی قرار نداشته باشد بهره چندانی از قرآن نخواهد داشت.
امام جمعه قم افزود: یکی دیگر از طهارت‌های ظاهری مربوط به گوش است که باید در این زمینه نیز آدمی به مراقبت و محافظت بپردازد اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت جلوه می‌کند این است که چنانچه یکی از اعضای درگیر با قرآن طهارت را به خوبی حفظ کند موجب جبران خلل در اعضای دیگر می‌شود.
وی در ادامه به طهارت روح و جان برای قرائت قرآن اشاره کرد و گفت: این نوع پاکی مشقت زیادی دارد و نیازمند استفاده از استاد و گذشت زمان است بنابراین باید با دل دادن به قرآن زمینه این نوع طهارت را در خود ایجاد کنیم.
سعیدی خاطرنشان کرد: تماس با باطن قرآن نیازمند مجوز است که توسط خدا و اهل بیت(ع) و در زمان غیبت توسط فقها و مراجع تقلید به انسان‌ها نشان داده می‌شود.
وی با بیان اینکه بدون طهارت جان، یک نوع ظلمت در نهاد انسان وجود خواهد داشت، گفت: قاری قرآن بدون طهارت جان مصداق این روایت خواهد بود که کسانی به قرائت قرآن مشغول می‌شوند اما در همان حال مورد لعن و نفرین این کتاب الهی قرار می‌گیرند.
امام جمعه قم اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) از جمله امام حسین(ع) خود از قاریان برجسته قرآن بودند به طوری که حتی سر مبارک آن حضرت بر روی نیزه به قرائت قرآن مشغول بود و خواهر بزرگوارشان، حضرت زینب(س) نیز قاری و مفسر قرآن کریم بود.
وی با اشاره به قرائت قرآن توسط فقهای بزرگواری چون امام خمینی(ره) افزود: زمانی که یک فقیه به قرائت آیات قرآن می‌پردازد برداشت‌های بسیار متفاوتی نسبت به سایر مردم از این کتاب آسمانی خواهد داشت.
سعیدی مقام معظم رهبری را رهبری ولایی و قرآنی دانست و گفت: همه فقهای ما اهل قرآن و قاری این کتاب الهی بودند بنابراین باید قدر این برکت را بدانیم.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول