اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خبر داد:

آزادسازی 420 هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از آزادسازی 420 هزار هکتار از مراتع سطح استان از تاریخ 15 آبان ماه سال جاری به مدت 45 روز خبر داد و گفت: البته مدت آزادسازی مراتع به ویِژگی‌های نوع مرتع بستگی دارد.

آزادسازی 420 هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حبیب‌الله شریفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه آزادسازی مراتع همه ساله در نیمه‌های آبان ماه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: مراتع آزادسازی شده از جمله مراتعی هستند که در سال‌های گذشته احیا شده است.
وی افزود: تعداد 362 هزار واحد دامی متعلق به 6 هزار و 100 خانوار روستایی و عشایری است که این مراتع پیش از این غرق شده بود و عملیات احیای مرتع انجام شده و در این مدت خاص بهره‌بردارانی که دارای پروانه چرا هستند حق استفاده از این مراتع را دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: ما با انجام عملیات احیای مرتع کار حفظ آب، خاک و مناسب‌سازی پوشش گیاهی مراتع را انجام می‌دهیم.
شریفی از تولید 31 هزار تن علوفه در 420 هزار هکتار اراضی آزادسازی شده خبر داد و اظهار داشت: اگر این علوفه مبلغی معادل 200 تومان نیز در نظر گرفته شود علوفه تولید شده در این اراضی بالغ بر 63 میلیارد ریال ارزش اقتصادی دارد که به نفع بهره‌برداران است.
وی افزود: مدیریت عرصه‌های احیا شده و افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهان برای بهره‌برداری پایدار از جمله مهمترین اهداف در بحث احیای مرتع است همچنین جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ خاک نیز دارای اهمیت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزایش مشارکت مردم در امر احیای مرتع، بهبود شاخص‌های اکولوژیستی و ارزش زیستی محیط‌های احیا شده از دیگر اهداف طرح‌های احیای مراتع است.
شریفی به مساحت مراتع استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 میلیون و 300 هزار هکتار مجموع مراتع استان است که یک دهم درصد این مراتع فقط جزء مراتع خوب است و 89 درصد مراتع استان ما جزو مراتع فقیر است.
وی تصریح کرد: دام موجود در استان ما بالغ بر 3 میلیون و 400 هزار واحد دامی است که از این تعداد 3 میلیون آن متکی به دام است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود:  در استان ما دام مجازی که باید از مراتع استفاده کنند یک میلیون و 300 هزار دام است که این یک سوم دام موجود استان است و بقیه دام‌ها مازاد بر مراتع استان است.
شریفی تصریح کرد: علوفه‌ای که در کل مراتع استان تولید می‌شود 652 هزار تن است که میزان علوفه مورد نیاز دام استان خیلی بیشتر از این رقم است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول