اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی:

صادرات زرشک سبب توسعه اقتصاد ملی می شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی گفت:‌ صادرات زرشک و فرآورده‌های آن سبب افزایش صادرات غیر نفتی، کسب منابع ارزی، توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای می‌‌شود.

صادرات زرشک سبب توسعه اقتصاد ملی می شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عبدالمجید مسکوکی پیش از ظهر امروز در جمع زرشک کاران خراسان جنوبی اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به بخش کشاورزی اولویت ویژه داده شده و برای اعطای تسهیلات به این بخش برای توسعه تولیدات کشاورزی، تطبیق الگوی کشت متناسب با امکانات و ظرفیت با نیاز آبی تاکید شده است.
وی با بیان اینکه زرشک نیز از جمله گیاهانی است که قابلیت رشد در نقاط کم آب و دارای خاک‌های کم بهره را دارد، تصریح کرد: توجه به آن با استفاده از تسهیلات اختصاص داده شده ضمن بالابردن ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی با نیاز آبی کمتر و بازدهی اقتصادی بیشتر قشر کشاورز و محروم منطقه را امیدوار به تولید، اسکان و عدم مهاجرت کرده به علاوه در حفظ منابع خاک کشاورزی و جلوگیری از رشد کویر تاثیر به سزایی دارد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برنامه‌های توسعه‌ای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی و توسعه صادرات و محصولات باغی تاکید شده است، اذعان کرد:  این امر نشان دهنده علاقه ویژه دولت در راستای رشد و توسعه این گونه محصولات و از جمله زرشک است.
مسکوکی زرشک را یک محصول منحصر به فرد و یک میوه با ارزش دارای قابلیت فرآوری به اشکال گوناگون غذایی عنوان کرد.
وی تاکید کرد: در منطقه خراسان جنوبی کشت محصولاتی رایج شده است که نسبت به این کمبودها مقاومت داشته باشند که زرشک از جمله این محصولات است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه زرشک سبب جلوگیری از مهاجرت روستائیان، کارآفرینی و رونق اقتصادی مناطق روستایی می‌شود، گفت: چنانچه در کوتاه مدت توجه جدی به این محصول نشود باید شاهد بیکاری و رکود اقتصادی و از بین رفتن کشاورزی منطقه خراسان جنوبی بود.
مسکوکی با اشاره به اینکه هم اکنون 29 روستای واقع در منطقه خراسان جنوبی تنها منبع درآمدشان از راه تولید زرشک است، تصریح کرد: بررسی ساختار اجتماعی اقتصادی تولید کنندگان در این مناطق محروم لزوم مطالعه و توجه بیشتر به مسائل تولید و فناوری این محصول را در تحول اقتصادی منطقه اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.
وی با بیان اینکه مشاهده موارد و بازارهای عمده مصرف و نیز محدودیت‌های توسعه صادرات محصول زرشک خشک در درحال حاضر نمایانگر است عدم حساسیت عرضه زرشک است، ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاری و گسترش صنایع جانبی در محورهای غذایی و دارویی ضمن افزایش ارزش افزوده می‌تواند به رهیافت مناسب و مطلوبی در راستای ایفای نقش زرشک در شکوفایی اقتصاد منطقه از راه توسعه صادرات، ارزآوری و ایجاد بازارهای جدید مصرف زرشک باشد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی اذعان کرد: منافع شورای تحقیقات علمی کشور مرتبط با پروژه بررسی سیاست‌ها و اولویت‌های شورای تحقیقات علمی در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و بررسی سیاست‌های کمیسیون کشاورزی در گزارش برنامه ملی تحقیقات کشور و تعیین اولویت‌های تحقیقات با تاکید بر رفع وابستگی کشاورزی و تامین امنیت غذایی، بومی کردن فناوری‌های مرتبط با کشاورزی با توجه به اقلیم، توجه به محیط زیست و کنترل آلودگی‌ها، حفظ ذخایر آبی، حفظ ذخایر ژنتیکی کشور و استفاده بهینه از آنها، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و منابع طبیعی، افزایش تولید محصولات اساسی و استراتژیک به منظور تامین امنیت غذایی کشور، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و منابع طبیعی به منظور توسعه صادرات غیر نفتی و توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی است.
وی با بیان اینکه زرشک یک محصول بومی و انحصاری کشور ایران است، گفت: بنابراین توجه به آن از بعد کشاورزی به عنوان یکی از اهداف منظور شده در تعیین اولویت‌ها و سیاست‌های شورا تحقیقات علمی کشور است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کلیه بندهای مصوب در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه لزوم توجه به محصولی چون زرشک را از بعد کشاورزی یعنی پرورش و تولید محصول و حفظ و نگهداری فرآورده‌های آن گوشزد می‌کند.
مسکوکی با بیان اینکه مناطق روستایی جنوب خراسان به طور کلی در حاشیه کویر قرار داشته و جلوگیری از پیشرفت کویر از جمله اهداف و سیاست‌های پیوسته دولت بوده است، گفت: توجه به گیاهانی همچون زرشک که بتوانند در مناطق کویری رشد خوبی داشته باشد از اولویت‌های بخش کشاورزی بوده و شورای پژوهش‌های علمی کشور نیز بر این امر تاکید و اتفاق نظر دارد و این می‌تواند نقطه قوت بسیار خوبی برای زرشک باشد که به خوبی در خاک‌های شور حاشیه کویر رشد کرده و با نیاز آبی کم ضمن جلوگیری از پیشرفت کویر و  فرسایش خاک اقلیم و آب و هوای منطقه را به طور مطلوبی تغییر داده و امکان زیست و تداوم اسکان اهالی منطقه را فراهم آورد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول