اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

با نمایشگاه کتاب مشهد- 6

برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد در حد نام خراسان نیست

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایشگاه‌هایی که در مشهد از جمله نمایشگاه کتاب تاکنون برگزار شده در حد شایستگی خطه خراسان نیست.

برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد در حد نام خراسان نیست
جواد آرین‌منش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: انتظار ما از دستگاه‌ها و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که در مشهد نمایشگاه کتاب را برگزار نکنند یا اگر می‌خواهند این نمایشگاه برگزار شود طوری باشد که در حد نام شهر مشهد مقدس باشد.
وی افزود: شهر مشهد با وجود بارگاه منور حضرت رضا، شناخته شدن به عنوان مرکز علم و دانش و همچنین داشتن شعرا و بزرگان نامی و علاوه بر این، حضور سالانه بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر از سایر شهرهای ایران متمایز شده به طوری که مسئولان نگاهشان به این شهر بزرگ، ریز بینانه شده است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این دیدگاه خیلی از دستگاه‌های بزرگ دانشگاهی و به‌ویژه حوزه علمیه خراسان که بعد از قم بزرگ‌ترین در کشور است و همچنین نمایشگاه بین‌المللی مشهد به لحاظ ابعاد چیزی از تهران کم ندارد.
آرین‌منش بیان داشت: با مشکلاتی که گفته شد متاسفانه نمایشگاهی که در مشهد دارد برگزار می‌شود در حد و شایستگی نام خراسان نیست چرا که انتظار ما این است که در مشهد آثار ناشران خارجی و به ویژه کتاب‌های حوزوی عرضه شود و از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی مشهد که به مراتب فضای بسیار بزرگ‌تری از مصلای تهران دارد، استفاده مطلوب شود.

*در گذشته نمایشگاه از سوی اتحادیه ناشران برگزار می‌شد
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب از سوی اتحادیه ناشران برگزار می‌شد که این بیانگر مشارکت بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه کتاب است ولی اکنون این کار به دست ارشاد سپرد شده که کاملا این اقدام خلاف سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است.
وی در ارتباط با سرانه مطالعه استان خراسان گفت: قانون سرانه مطالعه از دو دقیقه تا 70 دقیقه برنامه ریزی شده و مشکل اساسی در این بحث این است که شاخص دقیقی برای ارزیابی این سرانه وجود ندارد اما در استان خراسان رضوی در این زمینه روند رو به رشدی گزارش شده است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات کتابخوانی در عرصه جوانان ما کمبود تیراژ کتاب است به طوری که تیراژ کتاب در کشور باید از 10 هزار نسخه عبور کند چرا که در حال حاضر از پنج هزار نسخه بیشتر این رقم عبور نمی‌کند.

*نظام آموزشی کشور مبتنی بر تحول و خلاقیت نیست
 وی تصریح کرد: برای افزایش کتابخوانی در کشور نیازمند یک تحول اساسی در نظام آموزشی هستیم به طوری که این نظام مبتنی بر تحول و خلاقیت نیست چرا که سیستم ارزشیابی آن فقط منحصر به کتاب‌های درسی است.
آرین‌منش افزود: با این تفاسیر باید یک رویکرد پژوهشی در جوانان شکل بگیرد چرا که اکثر کسانی که در کتابخانه‌ها مشغول به مطالعه کتب درسی هستند این مشکل آنها از نظام آموزشی پرورشی نشات می‌گیرد. 
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول