اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

کیفیت و محتوای کتاب‌ها باید تغییر کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه کتاب‌های ما کیفیت و محتوا ندارند، گفت: کیفیت و محتوای کتاب‌ها باید تغییر کند.

کیفیت و محتوای کتاب‌ها باید تغییر کند
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی ظهر امروز در مراسم افتتاح  نوزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران اظهار داشت: بیشتر کتاب‌های گردآوری سایتی هستند و ابداع و نوآوری ندارند.
وی با اشاره به اینکه جایگاه کتاب و کتابخوانی رفیع است و هیچ کس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند، ابراز داشت: حیات جامعه به مطالعه و دانش افزایی مرتبط است.
ابراهیمی با بیان اینکه در بررسی معیارهای یک جامعه باید توجه کرد که آن جامعه تا چه اندازه به مطالعه و دانش اهمیت می‌دهد، تصریح کرد: کشوری که بتواند آمار سواد بیشتری داشته باشد در ورود به تمدن از جایگاه تعالی برخوردار است.
این مسئول با اشاره به اینکه جایگاه کتاب در مبانی اسلامی و جهانی رفیع است، ادامه داد: تاکیدات رهبری را هم بارها در رابطه با کتاب شنیده‌ایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در مورد میزان کم سرانه مطالعه در کشور، یادآور شد: کتاب‌هایی که دانش‌آموزان و دانشجویان برای تحصیل مطالعه می‌کنند حجم زیادی دارد و این موضوع به خودی خود باعث می‌شود تا این قشر فرصتی برای مطالعه غیردرسی نداشته باشند.
وی ابراز داشت: حجم کتاب‌هایی که برای تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده منطقی نیست.
ابراهیمی با بیان اینکه به طور مثال برای یک دانش‌آموز رشته ریاضی 200 صفحه کتاب جغرافیا طراحی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود تا از مطالعه در رشته اصلی خود باز بماند و مطالب را به نسبت بار سنگین نمی‌تواند تحمل کند
این مسئول با اشاره به اینکه تحصیل در مدرسه تیزهوشان به این معنی نیست که حجم کتاب‌ها افزایش یابد، گفت: دانش ‌آموزان تیزهوش باید فارغ البال بوده و در جامعه علم خود را بیابند، اما سه برابر آنچه در مدارس عادی تدریس می شود، در مدارس تیزهوشان تدریس می‌شود که به نظر من این یک افت است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود نباید صاحب نظران به راحتی از این موضوع عبور کنند، ادامه داد: بستر مطالعه را برای دانش آموزان فراهم نکردیم.
وی با اشاره به اینکه یک معلم هم برای تدریس باید همان کتابی را بخواند که دانش‌آموزان می‌خوانند، گفت: معلم هم دیگر وقتی برای مطالعه آنچه که می‌خواهد، ندارد.
ابراهیمی با بیان اینکه محققان هم معمولا کتاب‌های موضوعی را برای تحقیق مطالعه می‌کنند و در نتیجه فرصتی برای مطالعه سایر کتاب‌ها ندارند، ابراز داشت: کتاب‌های ما کیفیت و محتوا ندارند و بیشتر کتاب‌ها گردآوری سایتی هستند و ابداع و نوآوری ندارند.
این مسئول با اشاره به اینکه کتاب باید  متناسب با مقتضیات زمان و به روز باشد،تصریح کرد: در عصر اینترنت و ماهواره هر کتاب با تفکر سنتی نمی‌تواند نیاز روز را تامین کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، خاطرنشان کرد: وقتی خانواده نسبت به مطالعه بی ‌وجه باشد، فرزند هم توجهی به این موضوع نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: مطبوعات و رسانه‌های تصویری افراد را جذب کرده‌اند و با توجه به مشکلات تورم و گرانی، مطالعه افراد با فراغ خاطر، میسور نیست.
ابراهیمی در مورد میزان مطالعه روزانه خود، یادآور شد: به دلیل اینکه کارم خطابه است و جامعه نیاز دارد که وقتی به منبر می‌روید سخنان تازه دریافت کند پس مطمئناً این سخنان تازه نیاز به مطالعه دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پایان اذعان داشت: ذوق مطالعه دارم و در فرصت‌های مناسب به این کار گام بر می‌پردازم.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول