اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از تغییر مکرر منابع درسی دانشگاه پیام‌نور؛

سر در گمی یا ارتقای علمی دانشجویان پیام‌نور

خبرگزاری فارس: تغییر مکرر منابع درسی موجب سر در گمی دانشجویان برای تحصیل شده و موجب وارد شدن هزینه‌های مالی به آنها و می‌شود.

سر در گمی یا ارتقای علمی دانشجویان پیام‌نور
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تغییر منابع دروس تحصیلی دانشگاه پیام‌نور موضوعی است که هر سال دانشجویان این دانشگاه با آن درگیر بوده و هر سال نیز اظهار نظرهایی در این زمینه صورت می‌گیرد.
دانشگاه پیام‌نور در حال حاضر بیش از یک‌میلیون دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و رشته‌های مختلف مهندسی، انسانی و رشته‌های پایه دارد که تغییرات مکرر به ویژه میان ترم موجب سردرگمی دانشجویان می‌شود.
سیستم تحصیلی این دانشگاه حضوری و نیمه‌حضوری بوده و دانشجویان این دانشگاه موظف نیستند که در همه کلاس‌های آموزشی این دانشگاه شرکت کنند.
هر سال در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها موضوع تغییر منابع درسی این دانشگاه موجب رضایتمندی و نارضایتی تعدادی از دانشجویان این دانشگاه می‌شود.
یکی از دانشجویان این دانشگاه معتقد است تغییر منابع درسی هزینه بسیاری را به او تحمیل کرده و او مجبور شده است با پرداخت هزینه هنگفت کتاب‌های خود را تهیه کند.
علی محمدی معتقد است، اگر منابع درسی به صورت مکرر تغییر پیدا نکند دانشجویان می‌توانند با یک سوم هزینه کتاب‌های سال قبل را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.
وی که خود دانشجوی رشته زبان انگلیسی است معتقد است، کتاب‌های این رشته تحصیلی فقط با راهنما قابل مطالعه است و دانشجویان زمانی موفق به خواندن دروس می‌شوند، که از راهنما استفاده کنند.
یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه نظری مخالف علی محمدی دارد، وی معتقد است تغییر منابع درسی موجب به روز شدن مطالب درسی شده و هر دانشجو در مقطع زمانی مشخص به یادگیری مطالبی می پردازد که نیاز روز دانشجو است.
وی می‌گوید، تغییر منابع موجب می‌شود دانشجویان با مطالب روز آشنا شوند و می‌گوید هزینه کردن برای کتاب بسیار ارزشمند است و نباید دیدگاه مادی نسبت به آن داشت.
جعفری یکی از دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی نیز دلیل پاس نشدن یکی از واحدهای تحصیلی خود را دیر اعلام شدن منابع درسی و تغییر مکرر آن عنوان کرد.
وی معتقد است، تغییر منابع درسی نه تنها موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به دانشجو می‌شود، بلکه موجب فشار روحی و روانی بسیاری می‌شود که همین امر اجازه تمرکز به دانشجو را بر روی دروس تحصیلی نمی‌دهد.
جعفری می‌گوید: زمانی که منابع درسی دیر به دست دانشجویان می‌رسد دانشجویان رغبتی برای مطالعه آن ندارند، چرا که این ذهنیت برای آنها پیش می‌آید که من نمی توانم این درس را بخوانم.
در این میان نظر معاون دانشگاه پیام‌نور استان زنجان نیز معتقد است، تغییر مکرر منابع درسی این دانشگاه به منظور یکسان سازی دروس انجام می‌شود.
سعید صفوی شیوه آموزش در دانشگاه پیام‌نور را به صورت نیمه حضوری و غیرحضوری عنوان کرد و ادامه داد: همین امر موجب متفاوت بودن این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های موجود در کشور شده است.
وی با بیان اینکه شیوه تحصیل در دانشگاه پیام‌نور اصولا به صورت حل اشکال است، ادامه داد: برگزاری کلاس‌های مختلف دانشگاه پیام‌نور نیز به همین منظور انجام می‌شود.
معاون دانشگاه پیام‌نور استان زنجان با بیان اینکه منابع درسی دانشگاه پیام‌نور یکی از پایدارترین منابع درسی موجود است، اضافه کرد: اگر تغییری در منبع خاصی مشاهده می‌شود، دلیل این امر یکسان‌سازی منابع درسی و تهیه منبع یکسان برای دروس است.
وی ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور در تلاش است که اگر این طرح به اتمام برسد به موجب آن تمام منابع درسی و کتاب‌های تحصیلی از طریق انتشارات خود دانشگاه پیام‌نور ارائه شود تا به صورت واحد، با قیمت مناسب و به حد نیاز به دست دانشجویان برسد.
صفوی با اشاره به عظیم بودن طرح یکسان‌سازی منابع اضافه کرد: به موجب همین امر هر ساله تعدادی از منابع درسی تغییر یافته و به انتشارات خود دانشگاه پیام‌نور تبدیل می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: سیستم تحصیل در دانشگاه پیام‌نور به گونه‌ای است که همه دانشجویان در یک زمان مشخص در کل کشور امتحان داده و طراح سئوال نیز برای همه دانشجویان پیام‌نور در کل کشور یکسان است.
معاون دانشگاه پیام‌نور استان زنجان همچنین یکی از دلایل اصلی دیر رسیدن منابع درسی به دست دانشجویان را خصوصی بودن نمایندگی‌های توزیع کتاب‌های درسی دانشگاه پیام‌نور عنوان کرد.
وی تاکید کرد: دانشگاه پیام‌نور استان زنجان در قبال عرضه کتاب دخالت مستقیم ندارد، چرا که فروش کتاب‌های درسی در داخل محوطه توسط دانشگاه ممنوع است.
صفوی با اشاره به اینکه در برخی موارد منابع درسی دیرتر از زمان معمول به دست دانشجویان می‌رسد، اضافه کرد: دلیل این امر میزان انتشار تعداد اندکی از آن منبع درسی است.
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز منابع درسی به عنوان بدون منبع اعلام می‌شوند، ادامه داد: نبود منابع درسی در بازار موجب می‌شود، که برخی از این دروس بدون منبع اعلام شوند.
با وجود توجیه منطقی تغییر مکرر منابع درسی از سوی معاون دانشگاه پیام‌نور، هنوز هم مشکل دانشجویان این دانشگاه باقی است و حتی در سال تحصیلی جدید نیز مشاهده شده که با وجود مراجعه مکرر دانشجویان هنوز هم برخی از منابع درسی وارد بازار نشده‌ است.
دانشجویان پیام‌نور هر ترم با این مشکل مواجه بوده و مشکل تغییر مکرر منابع درسی هر سال گریبان‌گیر دانشجویان این دانشگاه است.
به عقیده برخی از دانشجویان این دانشگاه تغییر مکرر منابع و همچنین دیر رسیدن منابع درسی و امتحانی به دست دانشجویان موجب افت تحصیلی آنها شده است، چرا که به علت زمان کمی که وجود دارد، دانشجویان زمان کافی برای مطالعه منابع درسی را ندارند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول