اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از حال و هوای گلستان از عید قربان تا عید غدیر/

وحدت و همدلی بر تارک مردمان گلستان نقش بسته است

خبرگزاری فارس: گلستان نماد وحدت و همدلی است از این رو این خطه سرسبز را به نگارستان ایران می‎نامند چرا که با همه کوچکی خود تنوع جمعیتی و جغرافیایی فوق‎العاده‎ای دارد پس گزاف نیست اگر آن را ایران کوچک می‌خوانند.

وحدت و همدلی بر تارک مردمان گلستان نقش بسته است
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در ایامی که به دهه ولایت و امامت نامگذاری شده می‎توانی مصداقی وحدت را در این استان ببینی و به نظاره بنشینی.
در این روزها که عید در عید است حال و هوای این استان نیز عیدانه است چندی پیش عید سعید قربان که برای مسلمانان از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است را پشت سر نهادیم عیدی که  برای مردم ترکمن این استان جایگاه ویژه‎تری دارد و این مردم چند روز را به پاس این عید جشن می‎گیرند و قربانی می‎کنند.
این روزها هیچ ترکمنی در خانه خود را نمی‎بندد و با صفای دل به میزبانی کسانی می‎نشینند که به مهمانی آنها آمده است فرق نمی‎کند زمستان است یا بهار هر زمان که عید قربان از راه برسد بزرگترین عید مردم ترکمان است.
عیدی که در شادی و شور با همان شیوه سنتی و زیبا تمام و کمال برگزار می‎شود و اهمیت آن برای ترکمن‎ها به اندازه نوروز در نزد دیگر اقوام «ایران زمین»است
استان گلستان تنها استانی است که در بخش‎هایی از آن عید قربان باشکوه‎تر از هر جای دیگری جشن گرفته می‎شود زیرا باوجود تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ‎ها و از بین رفتن آداب و سنن قومیت‎ها، سه طایفه ترکمن، قزاق و کرد از اقوام اهل تسنن استان گلستان این افتخار را دارند که نسبت به رسوم و آیین خود پایبند بوده و آن را فراموش نکند.
بازدید از اقوام، سور دادن به آشنایان و پذیرایی از آنان با گوشت قربانی، برگزاری مسابقات اسب سواری و برپایی مراسم عروسی از جمله آیین‎های این اقوام است که در اصلی‎ترین عید آنان یعنی عید قربان که جشن آن سه روز به طول می‎انجامد، برگزار می‎شود.
پس از برگزاری نماز عید قربان، مردها به خانه‎های خود می‎روند و در هر خانه‎ای مراسم قربانی انجام می‎گیرد.
بنا به اعتقاد ترکمن‎ها، باوجود این که سه روز برای ذبح قربانی فرصت وجود دارد، بهترین روز برای این کار روز عید است.
ترکمن‎ها برای قربانی کردن، از بین گوسفند، گاو، بز و شتر بهترین و سالم‎ترین حیوان را انتخاب کرده و معتقد هستند گوسفند باید یک ساله و نر و ترجیحا با پوست سفید باشد.
اقوام ترکمن، قربانی را برای خانواده‎ای که دارای استطاعت مالی فراوانی باشد، واجب شمرده و بر این اساس گاهی در برخی از خانواده‎ها ذبح قربانی به شماره اعضای خانواده انجام می‎شد.
در ایام عید قربان، حسی از فقر و نداری در ترکمن صحرا وجود ندارد، همه آن چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و انتظار دارند گردشگران هم از شیرینی و غذایشان بخورند، آنها فارس زبان‎ها را آشنا می‎نامند و در روز عید قربان بهترین پذیرایی را از آنها صورت می‎دهند.
اگر در روزهای عید قربان در حوالی ترکمن صحرا باشید با غذای ویژه این روز یعنی چکدرمه از شما پذیرایی می‎شود، غذایی از گوشت و برنج با مزه‎ای لذیذ که به طور حتم طعم خوش آن تنها از زیر دست زنان هنرمند ترکمن بیرون می‎آید.
چیدن سفره مخصوص عید قربان نیز از دیگر مراسم این دیار است سفره‎ای که انواع شیرینی، میوه و آجیل در آن قرار دارد و میهمانان را به خوردن و شاد بودن دعوت می‎کند.
خلاصه عید قربان در این استان با شکوه و صفای خاص برگزار می‎شود و مردم در تب و تاب عید هستند که عید دیگری از راه می‎رسد عیدی که برای شیعیان از جایگاه خاص برخوردار است.
غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏»، بلکه به عنوان یک‏«عید اسلامى‏» مطرح است.
عید بودن آن نیز، مراسم و سنت‎هاى خاصى‏را مى‏طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن ‏را بزرگ داشت و بر شکوه آن افزود، تا ارزش‎هاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(ع) احیا گردد.
و در این روز مردم  گلستان به مهمانی سیدها و اولاد پیامبر می‎روند عیدی می‎گیرند و عیدی می‎دهند فرقی ندارد غریبه باشی یا آشنا در خانه سیدها به روی همه باز است و آنها نیز با صفای دل و سفرهای پر از شیرینی، آجیل و میوه پذیرای مهمانان خود می‎شوند.
اینجاست که می‎توانی به نظاره بنشینی گلستان ایران را و وحدت و همدلی مردمانی که اگر چه گویش، لهجه، آیین، سنت مشترک ندارند اما با وحدت، همدلی و با صفای وجود در کنار هم زندگی می‌کنند و در غم و شادی، عید و عزای هم حضور دارند پس بی‎جهت نیست که گلستان، نگارستان ایران است و وحدت، همدلی بر تارک مردمان این استان نقش بسته است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول