اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل اوقاف گیلان خبر داد:

رواج موقوفه‌خواری در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه فرهنگ وقف در جامعه ترویج پیدا نکرده است، گفت: موقوفه‌خواری در گیلان رواج دارد.

رواج موقوفه‌خواری در گیلان
حجت‌الاسلام ولی عادلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت وقف را جزو اعمال شایسته و نیک در نزد خداوند دانست و اظهار داشت: انسان واقف در زمان حیات خود وقف می‌کند.
وی با اشاره به وجود 20 هزار رقبه در گیلان افزود: این تعداد رقبه نشان می‌دهد که مردم گیلان در زمینه وقف آگاهی کامل دارند و تنها اشکال این کار عدم فرهنگ سازی است و به همین دلیل نتوانسته‌ایم موقوفات خود را مطالبه کنیم.
این مسئول، ارزش‌گذاری روی موقوفات را یکی از اولویت‌های کار سازمانی دانست و تصریح کرد: امسال یکی از کارهای اولویت‌دار ما این است که ارزش موقوفات به قیمت روز معادله شود و این اقدام نیاز به توجیه دارد.
وی با تاکید بر اینکه پرداخت حقوق وقف جزو ضروریات است، اذعان داشت: اگر کسی در خانه موقوفه‌ای باشد ولی حقوق آن را پرداخت نکند عبادات و هرگونه کسب درآمد در آن اشکال دارد و در صورتی که رضایت متولی آن که اداره کل اوقاف است را جلب نکند غصبی محسوب می‌شود.
عادلی با بیان اینکه موقوفه‌خواری در گیلان رواج دارد، ابراز داشت: یکی از دلایل این امر نبود فرهنگ وقف در جامعه بوده که هنوز ترویج پیدا نکرده است.
وی، تعدادی از موقوفه‌های گیلان را ناشناخته خواند و افزود: تعدادی از موقوفه در گیلان شناسایی نشده و اگر شناسایی شوند و از ابلاغ‌های قانونی در جریان باشند ولی تمکین نکنند برای آنها دادخواست تنظیم می‌شود.
مدیر کل اوقاف گیلان بی‌توجهی نسبت به موقوفات را موجب از بین رفتن فرهنگ وقف نامید و ادامه داد: در حال حاضر وقف‌هایی وجود دارد که ارزش آنها میلیاردی است و با توجه به تفکر نوعدوستی انتظار می‌رود در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
وی تعدادی از موقوفات را دارای متولی دانست و بیان داشت: برخی از موقوفات و رقبات متولیان مشخص دارد و هرگونه واگذاری از طرف مستاجر موقوفه به مستاجر دیگر خلاف قانون است و طبق حکم دادگاه، حکم تخلیه گرفته می‌شود.
عادلی اضافه کرد: اگر کسی با داشتن زمین موقوفه کار سرمایه‌گذاری‌اش قفل شده باشد به ما مراجعه کند و در چارچوب قانون به ضوابط کمک می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه قانون حقوق مستاجران را پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: مشکلات برای مستاجران موقوفه قابل حل است و می‌توانند روزهای سه‌شنبه به اداره کل اوقاف استان مراجعه کنند و ما پاسخگوی آنها هستیم.
این مسئول، وقف را چشمه همیشه جاوید نامید و اذعان داشت: سود و درآمد حاصله از وقف باید در جهات نیات واقف عمل شود و وقف قابل از بین رفتن نیست.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول