اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نماینده مدیرعامل سازمان نظام مهندسی خوزستان:

ساماندهی سیما و منظر شهری متولی ندارد

خبرگزاری فارس: نماینده مدیرعامل سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: تاکنون متولی خاصی برای ساماندهی سیما و منظر شهری وجود نداشته و لازم است با فرهنگ‌سازی در این زمینه منظر شهرها را زیبا کرده و تلفیقی از معماری سنتی و مدرن در ساختمان‌ها ایجاد شود.

ساماندهی سیما و منظر شهری متولی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فرخ شیخ الاسلام شامگاه جمعه در همایش آسیب شناسی نماهای شهری اهواز در محل تالار مهتاب، اظهار داشت: سیما و منظر شهری مسئله‌ای است که در گذشته متولی خاصی نداشته و به دلیل ساخت و سازهای بی ‌رویه و اعمال نظرهای سلیقه‌ای و شخصی، منظر شهر اهواز ناهماهنگ شده است.
وی افزود: آن چه در صحنه عمومی شهرها به چشم می‌خورد سیما و منظر شهری خوانده می‌شود و برای زیبا شدن شهرها لازم است منظر شهر همگونی داشته باشد. شیخ‌الاسلام تصریح کرد: سیما و منظر شهری تنها به معنی همگونی ساختمان‌ها نیست، بلکه میادین شهری، فضای سبز، دکوراسیون و مبلمان شهری و هر آن چه که شهروندان در فضاهای عمومی با آن مواجه هستند، سیما و منظر شهری نامیده می‌شود و لازم است زیبا باشد.
وی خاطرنشان کرد: میادین شهری باید علاوه بر زیبا و همگون بودن بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم منطقه باشند.
کارشناس معماری شهرداری اهواز بیان کرد: همچنین در طراحی ساختمان‌ها باید به معماری سنتی و ایرانی نیز توجه شود و طراحی ساختمان‌ها به گونه‌ای باشد که از معماری سنتی و مدرن به صورت همزمان و تلفیق شده با یکدیگر استفاده شود.
وی افزود: هم اکنون اهواز، به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران اسلامی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تامل، تعمق و نواندیشی در زمینه سیما و منظر شهری است، گرچه اهواز به عنوان مرکز استان مهم خوزستان همواره مورد ناملایمتی‌های خواسته و یا ناخواسته بوده اما نباید این نکته را فراموش کنیم تغییر در هر پدیده یا عنوانی بمنظور رفع مشکلات مستلزم تغییر در رفتار و نگرش هاست.
وی بیان داشت: با وجود میراث غنی که در خوزستان وجود دارد چه شده است که وضعیت کنونی سیما و منظر شهری ما در خوزستان به این مشکل دچار شده است و ساخت و سازها به این روز افتاده است و اکنون به دنبال هویت گمشده خود می‌گردیم.
 
*زیبایی منظر شهری حق شهروندان است
این کارشناس معماری اضافه کرد: زیبا بودن منظر شهری حق شهروندان است و شهروندان باید حق خود را بشناسند.
 شیخ الاسلام گفت: برای هماهنگی ساختمان ‌سازی در اهواز و یکدست شدن منظر شهری، طرح ساختمان‌ها پیش از اجرا باید به تصویب سازمان نظام مهندسی و شهرداری اهواز برسد.
وی افزود: در طرح‌های جامع و تفصیلی نیز در گذشته به ساختمان سازی تنها به صورت دو بعدی توجه می‌شد و بعد سوم که حجم است جایی در طرح‌ها نداشته است.
شیخ الاسلام بیان کرد: ساختمان‌ سازی در شهرها باید به گونه‌ای انجام شود که شهر در نظر بیننده به صورت یک مقوله واحد نمایان شود و ساختمان‌ها که عناصر کوچک تشکیل‌ دهنده شهر هستند، زیبا و منظم کنار هم چیده شوند.
وی تأکید کرد: فاکتورهای لازم برای هماهنگی ساختمان ‌سازی و زیبایی منظر شهری از سوی شورای عالی شهرسازی به شهرداری اهواز ابلاغ شده و این وظیفه شهرداری اهواز است که با اجرای این دستورالعمل چهره شهر را تغییر دهد.
شیخ الاسلام تصریح کرد: طراحان و معماران اهوازی پیش از اجرای طرح خود و ساخت بنا، موظفند مجوزهای لازم را از سازمان نظام مهندسی و شهرداری اهواز اخذ کنند. در دستورالعمل جدید طراحان و معماران موظف به رعایت فرهنگ و سنت در طرح‌های خود هستند.
کارشناس معماری شهرداری اهواز گفت: میان معماری سنتی و مدرن فاصله‌ای به وجود آمده که باید این فاصله را از بین برد، می‌توان در کنار طراحی‌های مدرن، سنت را نیز حفظ کرد.
وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین افرادی که بر نحوه‌ ساخت و سازها نظارت می‌کنند نیز باید از حس زیبایی شناختی برخوردار باشند تا بتوانند به صورت هنرمندانه نحوه ساخت و ساز را هدایت کنند.
شیخ الاسلام گفت: عوامل برگزار کننده این همایش بر این باورند که برگزاری این همایش و همایش‌های مشابه که با اهداف تغییر در فضای کالبدی و سیمای شهر انجام می‌شود می‌تواند سهمی در بهتر شدن وضعیت موضوع مذکور به دنبال داشته باشد.
شیخ الاسلام اظهار امیدواری کرد: در پایان این همایش و با اجرایی نمودن ماحصل آن، نقش مغفول مانده سیما و منظر شهری در تحقق اهداف سمینار پررنگ دیده شده تا با رفع کاستی‌ها و تلاشی مضاعف بتوان به زندگی و چهره شهری متفاوت خوش‌بین بود.
بر اساس این گزارش، در دومین همایش سیما و منظر شهری اهواز که با حضور مهندسان معمار و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در محل تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز واقع در بلوار ساحلی کیانپارس برگزار شده بود به آخرین وضعیت منظر سازی شهری در کشور به خصوص خوزستان پرداخته شد.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول