اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های اصفهان:

حفظ ارکان و مدل بومی دانشگاه در کرسی‌های دانشجویی اهمیت دارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های اصفهان در ارتباط با محتوای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: قرار نیست در این کرسی‌ها آنچه مد نظر دانشگاه است، مطرح شود بلکه باید ارکان یک کرسی و مدل بومی آن دانشگاه حفظ شود.

حفظ ارکان و مدل بومی دانشگاه در کرسی‌های دانشجویی اهمیت دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رضا جان‌نثاری ‌امروز در کارگاه آموزشی برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها با بیان اینکه کرسی‌های آزاد‌اندیشی بر سه رکن اخلاق، منطق و آزادی استوار هستند، اظهار کرد: هر کدام از این سه رکن در کرسی اتفاق نیفتد، بدون شک نمی‌توان نام کرسی آزاد‌اندیشی را بر آن محفل گذاشت‌.
وی با تاکید بر اینکه کرسی آزاد‌اندیشی فراتر از تریبون آزاد و مناظره است، افزود: وجود دو تیپ فکری متفاوت، حضور ارائه استدلال طرفین، وجود کارشناس و داور و نیز حضور دانشجویان به عنوان حاضران از پایه‌های ثابت در برگزاری کرسی است.
عضو هیئت برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانشگاه‌های اصفهان در ارتباط با محتوای کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: قرار نیست در این کرسی‌ها آنچه مد نظر دانشگاه است، مطرح شود بلکه باید ارکان یک کرسی و مدل بومی آن دانشگاه حفظ شود.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان در ارتباط با محافل دانشجویی و کرسی‌های آزاد‌اندیشی عنوان کرد: ایشان خطاب به دانشجویان فرمودند: نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت؛ نباید طوری برخورد شود که نقد و انتقاد به کالایی قاچاق‌ یا امری تشریفاتی تبدیل شود چرا که در این صورت گرفتار جدال می‌شوید و هتاکی و مسئولیت گریزی رواج می‌یابد. آنچه که در کرسی‌های دانشجویی مهم است آزادی، اخلاق و منطق است و اظهار موضوعات در چارچوب رعایت این اصول مورد دیگری ندارد و در صورت تحقق فضاهایی از این دست می‌توان به ایجاد خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در جامعه امید بست.
جان‌نثاری عنوان کرد: بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب باید راه نوآوری و تحول را در کرسی‌های دانشگاهی باز گذاشت اما مدیریت کرد تا کرسی دچار ساختار‌شکنی و بر هم زدن پایه‌های هویت ملی نشود.
وی در مورد اهداف و انگیزه‌های کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بیان کرد: ایجاد فضای منطقی و مستدل علمی به جای فضای احساسی، هیجانی و جنجالی، مجال برای ظهور و بروز نظر و تضارب، ایجاد بستری برای تولید علم، آزادی فکر و طرح نظریاتی نو در محیط‌های علمی، پیدا شدن فرهنگ نقد و گفت‌وگو و تحقق آزادی بیان از جمله اهداف یک کرسی است.
عضو هیئت برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانشگاه‌های اصفهان در ارتباط با مشکل بسیاری از افرادی که قصد برپایی کرسی آزاد‌اندیشی دارند اما به هدف خود نمی‌رسند، اظهار کرد: بسیاری از افراد با هدف برگزاری کرسی از تریبون آزاد، جلسات معرفتی، مناظره ‌یا پرسش و پاسخ سر در می‌آورند.
وی افزود: در برگزاری یک کرسی باید آیین‌نامه‌ای مکتوب و متقن تهیه ‌و ضوابط زمانی دقیق تنظیم شود؛ همچنین به شبهات مطرح شده در طول بحث پاسخ داده شود.
جان نثاری ادامه داد: باید در یک کرسی عدالت زمانی میان افراد حاضر رعایت شود و مناظره‌کنندگان در کرسی از چند روز قبل توجیه شده باشند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول