اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

با سرد شدن تدریجی هوا؛

کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های پارس‌آباد آغاز شد‌

خبرگزاری فارس: همزمان با سرد شدن هوا در مناطق سیبری و همسایگی ایران در کشورهای آسیای میانه جمعی از پرندگان مهاجر مقصد خود را تالاب‌های پارس‌آباد انتخاب کرده و زمستان‌گذرانی خود را در این مناطق آغاز کردند.

کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های پارس‌آباد آغاز شد‌
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد ‌در گردهمایی محیط‌بانان شهر پارس‌آباد اظهار کرد: ما وظیفه داریم که میزبانان شایسته‌ای از این پرندگان ارزشمند باشیم و به گونه‌ای فضاهای حضور آنها را فراهم کنیم تا مبادا با اقدامات نامناسب ما از این مناطق روی گردانده و به نقاط دیگر مهاجرت کنند.
محمد مجرد گرمسیر بودن شهرستان پارس‌آباد را علت این مهاجرت‌ها و آمدن زودرس اعلام کرد و افزود: پرندگان از نوع درنای خاکستری، قوی گنگ، فریادکش، پلیکان، گاز خاکستری و انواع اردک، زنگوله بال، خروس کوهی و فاخته به این مناطق مهاجرت کرده و در تالاب پارس‌آباد در این ایام زمستانی‌گذرانی می‌کنند.
وی تصریح کرد: اغلب این پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند و از گونه‌های نادر، کمیاب و حفاظت شده هستند و شکارچیان نباید سودای شکار آنها را در ذهن و فکر خود بپرورانند.
مجرد ممنوعیت ایام شکار را در فصل پاییز و زمستان یادآور شد و خاطر‌نشان کرد: شکار در مناطق حفاظت شده به ویژه تالاب‌ها ممنوع است و هیچ شکارچی نباید به خود اجازه دهد که پرندگان مهاجر را مورد هدف قرار دهد.
این مسئول اضافه کرد: این پرندگان اغلب از ناحیه نیم‌کره شمالی به ویژه سیبری وارد تالاب‌های شهرستان‌های پارس‌آباد شده و در مناطقی همچون تپراق‌کندی، تالاب میل مغان، سواحل رود ارس، دریاچه شهرک غفاری و کانال اصلی آبرسانی به زمستان‌گذرانی خود ادامه می‌دهند.
وی ادامه داد:‌ ورود این پرندگان به پارس‌آباد به مناطق تالابی این منطقه زیبایی خاصی بخشیده است به طوری که جاذبه‌های طبیعی این منطقه را دوچندان جذاب و زیباتر کرده است.
به گزارش فارس، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد گفت: تعدادی از این پرندگان در لیست خطر انقراض جهانی قرار دارند که باید از آنها به شکل مناسب محافظت شده و از شکار آنها پرهیز شود.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: برخی از این گونه‌های عبوری نیز پس از مدتی استراحت به مهاجرت خود به سمت جنوب ادامه می‌دهند و برخی از این پرندگان نیز تا پایان امسال و زمان گرم شدن هوا منطقه را به عنوان محل امن سکونت انتخاب کرده که امیدواریم ما نیز بتوانیم به آرامش آنها بیشتر کمک کنیم.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول