اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استاد اخلاق جامعه علمیه امیرالمومنین تاکید کرد:

ذکر الله یعنی حس حضور در محضر الهی

خبرگزاری فارس: استاد اخلاق جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) عنوان کرد: اینکه در قرآن آمده است نماز ذِکرُ اللهِ اکبر به معنای حس حضور در محضر خداست.

ذکر الله یعنی حس حضور در محضر الهی
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد روح بخش در جلسه اخلاق جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) در ارتباط با علم اخلاق با علوم عقاید و فقه تصریح کرد: علم اخلاق علوم عقاید و فقه را جهت می‌دهد و در نهایت آنها را تزکیه می‌کند یعنی زوائدشان را می‌زند و نواقصشان را رشد می‌دهد.
استاد اخلاق جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) با استفاده از بحث نماز در فقه و بحث کبر در اخلاق، به بحث آداب نماز پرداخت و اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در فلسفه نماز فرموده‌اند که «..... تَنزیهاً لِلکِبر»، یعنی نماز برای از بین بردن کبر است.
وی در ادامه با اشاره به حدیث «اَلصّلوةُ عَمودُ الدّین» عنوان کرد: قوام و استحکام خیمه به عمود خیمه است؛ یعنی عمود خیمه یک طرف و کل خیمه در طرف دیگر، در مورد نماز هم، کل بحث‌های دین یک طرف و بحث‌های مربوط به نماز هم در طرف دیگر.
 روح بخش با اشاره به آیه «اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری» بیان داشت: هیچ موضوعی در قرآن غیر از نماز، دلیل ذکر خدا عنوان نشده است و در آیه دیگر هم در مورد نماز آمده است «..... ذِکرُ اللهِ اکبر».
استاد اخلاق حوزه در ادامه سخنان خود در مورد معنای «ذِکرُ اللهِ الاکبر» گفت: اینکه در قرآن آمده است که نماز ذکر الله اکبر است‌‌‌ به معنای حس حضور در محضر خداست.
وی در ادامه افزود: گاهی انسان یک مطلب علمی در مورد یکی از آیات سوره حمد می‌خواند و یک حس علمی پیدا می‌کند که این حس ذهنی و علمی در نماز به معنای حس حضور در محضر الهی نیست بلکه این احساس ها زود گذر هستند و از بین می‌روند.
 روح بخش در مثالِ حس حضور در محضر الهی افزود: گاهی اوقات انسان به محضر یکی از علمای بزرگ می‌رود و عظمت و بزرگی آن عالم، او را جذب می‌کند. شخصی تعریف می‌کرد که به محضر امام خمینی (ره) رسیدم. هر لحظه که امام به من نزدیک می‌شد، عظمت و بزرگی ایشان مرا مجذوب خود می‌کرد، به طوری که قلبم شروع به تپیدن گرفت.
استاد مشاوره حوزه با اشاره به آداب نماز ابراز داشت: تکبیر، تحریم نماز است و سلام تحلیل نماز، یعنی با تکبیر گفتن یکسری افعال برای نمازگزار حرام می‌شود و با سلام نماز آن افعال حلال می‌شود.
استاد اخلاق جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) در پایان تصریح کرد: تکبیر سه گانه بعد از سلام نماز، قسمت اول تعقیبات نماز است و تسبیحات حضرت زهرا(س) ذکر کثیر است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول