اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر مسئول نشریه پگاه حوزه تاکید کرد؛

استفاده از بیداری اسلامی برای تعمیق روابط ایران و اعراب

خبرگزاری فارس: مدیر مسئول نشریه پگاه حوزه گفت: باید از فرصت‌ به‌دست آمده ناشی از انقلاب‌های منطقه برای تعمیق روابط میان حوزه‌های شیعی و مراکز علمی و مذهبی کشورهای عربی استفاده کرد.

استفاده از بیداری اسلامی برای تعمیق روابط ایران و اعراب
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید عباس صالحی ظهر امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: یکی از این موارد، بحث نشریات است که در حال حاضر 15 نشریه گوناگون توسط این مرکز منتشر می‌شود.
وی افزود: نشریات دفتر تبلیغات اسلامی در سه گروه اصلی قرار می‌گیرند، نخست نشریات تخصصی و نیمه تخصصی، دوم نشریات با مخاطبان خاص و سومین مورد نیز مجلات عمومی هستند.
مدیر مسئول نشریه پگاه حوزه با بیان اینکه نشریات با مخاطبان خاص ویژه کودکان و نوجوان منتشر می‌شوند، گفت: در زمینه مسائل تخصصی حوزه نیز حدود 10 نشریه با موضوعاتی مانند فقه، اخلاق، قرآن، علوم سیاسی و تاریخ اسلام فعالیت می‌کنند.
وی نشریه پگاه حوزه را از جمله نشریات نیمه‌تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش تحصیلات دانشگاهی و نیاز مخاطبان به اینگونه مسائل، ضرورت داشت که نشریه‌ای برای این دسته از مخاطبان فراهم شود به همین دلیل شاهد تولد پگاه حوزه در سال 79 بودیم.
صالحی افزود: برخی افراد در جامعه وجود دارند که به مسائل مختلف دین و جامعه علاقمند بوده و خواستار اطلاعات متوسط به بالا در این زمینه هستند هر چند نمی‌خواهند به طور عمیق وارد اینگونه مسائل شوند.
وی مخاطبان این نشریه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز حوزویان دانست و گفت: تاکنون بیش از 313 شماره از این نشریه به چاپ رسیده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است ضمن اینکه ویژه‌نامه پگاه حوزه به صورت دو ماهنامه نیز ویژه مسائل حوزه و روحانیت منتشر می‌شود.
سردبیر نشریه پگاه حوزه در ادامه به اهداف نشریه پگاه حوزه اشاره کرد و افزود: نخستین هدف این نشریه، توجه به جریان‌های فکری و سیاسی جهان اسلام است و از همان ابتدای تاسیس، دست‌اندرکاران آن می‌دانستند که دنیای اسلام آبستن حوادث جدیدی است و امروز نیز شاهد بیداری اسلامی به عنوان نمونه‌ای از همان اتفاقات هستیم.
وی تاکید کرد: در این شرایط ضروری است که امواج جدید فکری و سیاسی اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد به همین دلیل در شماره‌های اخیر پگاه حوزه نوعی نگاه تخصصی به افکار و جریان‌های حال حاضر دنیای اسلام بروز یافته است.
صالحی شرایط کنونی جهان اسلام را برخاسته از فضایی دانست که انقلاب اسلامی ایران به وجود آورده است و ابراز کرد: از زمانی که جرقه‌های انقلاب‌های منطقه زده شده تاکنون ویژه‌نامه‌ها و مقالات متنوعی در زمینه بیداری اسلامی در نشریه پگاه حوزه منتشر شده است.
وی افزود: توجه به موضوعات و شبهات فکری و سیاسی در جامعه ایران یکی دیگر از اهداف پگاه حوزه است ضمن اینکه دست‌اندرکاران این نشریه، توجه به شناخت و تبیین آیین‌های نوظهور و در حال رشد را نیز به عنوان هدف دیگر خود در نظر گرفته‌اند و در این زمینه سرفصل آئین‌شناخت در پگاه حوزه به این مباحث می‌پردازد.
سردبیر نشریه پگاه حوزه به ضرورت توجه به هجمه‌های سیاسی و فکری کلان علیه نظام اسلامی به عنوان هدف چهارم پگاه حوزه اشاره کرد و گفت: بخش سیاست‌نامه این نشریه شامل مقالاتی با این دیدگاه است.
وی چهار محور ذکر شده را از مواردی دانست که همواره توسط دست‌اندرکاران این نشریه تعقیب می‌شوند و خاطرنشان کرد: در ویژه‌نامه‌ پگاه حوزه نیز به صورت موضوعی در مورد پرسش‌های جامعه از حوزه و نیز چگونگی یافتن ادبیات پاسخگویی به همراه سایر مسائل مربوط به حوزه و روحانیت مطالبی منتشر می‌شود.
صالحی در ادامه به موضوع بیداری اسلامی منطقه پرداخت و افزود: در حال حاضر برخی از دیکتاتورهای عرب که مانع ارتباط یافتن حوزه‌های شیعی با مراکز علمی اهل سنت می‌شدند سقوط کرده و فرصت خوبی در این زمینه پدید آمده است که این مسئله سبب به وجود آمدن مقدمه تعامل بیشتر میان این بخش‌ها می‌شود.
وی تاکید کرد: مجموعه این انقلاب‌ها و حوادثی که در آینده به وجود می‌آیند این روند را تقویت می‌کند زیرا در گذشته ارتباط میان ایران و مصر به عنوان پایتخت فکری جهان عرب چندان مطرح نبود و بیشتر جنبه اطلاع‌یابی داشت اما امروز می‌توان ارتباطات گسترده‌تری را برقرار کرد.
مدیر مسئول نشریه پگاه حوزه با بیان اینکه استفاده از وسایل ارتباط از راه دور منجر به گفتمان‌سازی نمی‌شود، اظهار کرد: باید از فضای به دست آمده برای ایجاد گفتمان و ارتباط نزدیک میان اندیشمندان شیعی با دیگر دانشمندان جهان اسلام استفاده کرد.
وی گفت: حوزه‌های علمیه به صورت عام و نشریه پگاه حوزه به صورت خاص باید به فضای ایجاد شده توجه کرده و گفت‌وگوها را به سمت گفتمان‌سازی هدایت کنند تا مشترکات میان مذاهب تعمیق یابد و اختلافات نیز در فضایی آرام مطرح شوند.
صالحی در ادامه افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته مخاطبان نشریه پگاه حوزه بیشتر شامل دانشجویان کارشناسی از سال سوم و چهارم و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد هستند ضمن اینکه حوزویان نیز بیشتر از پایه ششم به بعد خواننده این نشریه هستند اما در ویژه‌نامه پگاه حوزه سعی شده با ایجاد بخشی به نام فصل نو، ورودی‌های حوزه نیز مورد توجه قرار گیرند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول