اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان تاکید کرد؛

لزوم گسترش پژوهش‌های ارزش‌محور در جامعه

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان گفت: پژوهش‌های ارزش‌محور مطلوب جامعه ایران بوده و می‌تواند مبنای تولید علم قرار بگیرد.

لزوم گسترش پژوهش‌های ارزش‌محور در جامعه
به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، محمد موسوی پیش از ظهر امروز در پنجمین همایش ملی زمین‌شناسی دانشگاه پیام‌نور مرکز ابهر با اشاره به جایگاه پژوهش در توسعه و تعالی یک جامعه اظهار داشت: برای تحقق این مهم سه نظریه شکل گرفته که دسته نخست مربوط به نظریه‌هایی است که دین‌ستیز بوده و گرایش افراطی اثباتی محسوب می‌شوند.
وی افزود: دسته دوم پژوهش‌ها با محوریت ارزش‌گریز صورت گرفته و با وجود اینکه روحیه دین‌ستیزی ندارند ولی به دنبال محدود کردن ارزش و دین هستند.
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان با بیان اینکه هر دو دسته نخست پژوهش‌ها جنبه سولار دارند، ابراز داشت: این دو نوع پژوهش نمی‌تواند مبنایی برای تولید علم در جامعه‌ای همچون جامعه ایران به‌عنوان جامعه‌ای دینی باشد.
وی افزود: در این میان پژوهش‌های ارزش‌محور نسبت به دو گرایش دین‌ستیز و ارزش‌گریز نگرش انتقادی داشته و معتقد هستند طرح جدایی علم از دین و جدایی عقل از ایمان ممکن و مطلوب نیست.
موسوی اضافه کرد: چنین شیوه‌ای می‌تواند مطلوب جامعه ایران که جامعه‌ای دینی محسوب ‌شده و مبنای تولید علم قرار بگیرد ولی از سوی دیگر نگرش‌ها به دین نیز یکسان نبوده و شاهد سه تفسیر از دین هستیم.
وی تفسیر افراطی حداکثری از دین را نخستین دسته تفسیر از دین عنوان و خاطرنشان کرد: در این تفسیر ادعا می‌شود که دین باید توان پاسخگویی به مسائل ریز و درشت جامعه را داشته باشد.
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان افزود: تفسیر حداقلی دین دسته دوم این امر را شامل شده که این تفسیر دین‌گریز نبوده ولی حوزه‌های دینی را محدود در حوزه‌های خاص می‌داند.
وی با اشاره به برداشت و تفسیر اعتدالی به عنوان دسته سوم تفسیر از دین تصریح کرد: اگر مبنای اکمال و اتمام دین را از بُعد پژوهش نگاه کنیم جزو پژوهش‌های ارزش محور است که اوج تفسیر اعتدال از دین را در امامت و ولایت شاهد هستیم.
موسوی در ادامه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری پنجمین همایش ملی زمین‌شناسی در دانشگاه پیام‌نور مرکز ابهر بیان کرد: امیدوار هستیم که برگزاری چنین همایش‌هایی موجب رشد و توسعه بیشتر نظام جمهوری اسلامی و نیز توسعه پیشرفت‌های علم در رشته زمین‌شناسی شود.
انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول