اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در نشست خبری نوزدهمین هفته کتاب مطرح شد؛

تمرکز کتابخانه‌ها در مناطق بالا شهر مشهد

خبرگزاری فارس: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: نزدیک به 75 درصد کتابخانه‌های مشهد در مناطق بالای شهر قرار دارند.

تمرکز کتابخانه‌ها در مناطق بالا شهر مشهد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نجمه خدادادی ظهر امروز در نشست خبری نوزدهمین هفته کتاب در محل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد اظهار داشت: با توجه به جمعیت بالای مناطق کم بضاعت و همچنین نبود برخورداری از امکانات رفاهی و شخصی مردم این مناطق، نیاز به داشتن فضاهای کتابخانه‌ای در چنین مکان‌هایی بیشتر احساس می‌شود.
وی افزود: با این وجود تعداد کتابخانه‌های مورد بهره‌‌برداری در این مناطق بسیار کم بوده و بیشترین تعداد کتابخانه‌های شهر مشهد در مناطق نسبتا مرفه‌تر شهر قرار دارند.
خدادادی ضمن تاکید بر ناعادلانه بودن توزیع فضاهای کتابخانه‌ای و مطالعاتی در مشهد افزود: در مناطق پایین شهر و کم بضاعت با توجه به نیاز شدید این مناطق به داشتن فضای مطالعه و استفاده از کتاب، به دلایل مختلف این فضای لازم در اختیار افراد قرار ندارد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی ضمن بررسی این دلایل گفت: در مناطق کم بضاعت و در حاشیه شهرها به سبب کمبود زمین و نداشتن توانایی و بضاعت کافی مردم، بخشدار و دهداران آن برای اهدای زمین برای احداث کتابخانه و همچنین نبود زمین بدون استفاده در این مناطق، ایجاد کتابخانه در این مناطق با مشکلات زیادی مواجه است.
وی با اشاره به نقش شهرداری در این زمینه اظهار داشت: حل این مشکل توجه جدی و ویژه شهرداری را طلب می‌کند و شهرداری نیز می‌تواند با اهدای زمین، ساختمان و یا حتی با اجاره ساختمان برای ایجاد کتابخانه عمومی در این زمینه نقش مثبتی از خود بجای بگذارد.
خدادادی ضمن اشاره به رتبه استان خراسان رضوی در زمینه برخورداری از کتابخانه‌ در کشور گفت: رتبه خراسان رضوی در کل شاخص‌ها رتبه 15 در کشور است و با در نظر گرفتن کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این مجموعه، این رتبه به دوم کشوری ارتقا می‌یابد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی همچنین به کتابخانه‌های مشارکتی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر کل زندان‌های کشور به کتابخانه‌های مشارکتی مجهز شده‌اند و با توجه با رشد در حدود 11درصدی کتابخانه‌های مشارکتی در استان و محاسبه آنها در کل فضاهای کتابخانه‌ای استان، سرانه فضای کتابخانه با رشد خوبی مواجه بوده است. 
خدادادی در رابطه با تجهیز کتابخانه‌های مدارس اظهار داشت: در واقع برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان برنامه منسجمی وجود ندارد و تجهیز این کتابخانه‌ها نیازمند توجه و همکاری اداره آموزش و پرورش استان نیز در این حوزه هست.
وی تجهیز کتابخانه‌های مدارس را در دو بخش تجهیزات کتابخانه‌ای و کتاب بررسی کرده و گفت:با توجه به هزینه بر بودن تهیه تجهیزات کتابخانه‌ای و همچنین محدودیت‌های موجود در راستای تهیه کتاب‌‌های مورد نیاز همکاری سازمان آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر کتاب خوان کردن افرادی که کتاب خوان نبوده‌اند اظهار داشت: حوزه کتابخوانی و کتابخانه نیازمند نگاه و توجه ویژه مسئولان و مردم است تا برخورداری و استفاده از فضاهای مناسب کتابخانه‌ای تبدیل به یک مطالبه عمومی وجدی در همه مناطق شهر و استان شود.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول