اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

بخش عمده مشکلات کتابخانه‌ها کمبود بودجه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: بخش عمده مشکلات نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی کمبود بودجه در این حوزه است.

بخش عمده مشکلات کتابخانه‌ها کمبود بودجه است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نجمه خدادادی عصر امروز در نشست خبری نوزدهمین هفته کتاب در محل اداره کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در مشهد اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال 90 صراحت اعلام شده است که شهرداری‌ها موظف به پرداخت نیم درصد از کل درآمدشان به استثناء وام‌ها به انجمن کتابخانه‌های شهرها هستند و پرداخت نکردن این مبلغ تخلف محسوب می‌شود.
وی با اشاره به ممانعت از پرداخت این نیم درصد توسط شهرداری مشهد، افزود: نیاز به کتابخانه‌ یک نیاز جدی است و مطالبه عمومی مردم مشهد محسوب می‌شود و همانطور که شهرداری به مطالبات مردم در رابطه با فضای سبز، خیابان و حمل‌ و ‌نقل توجه دارد باید به نیازهای فرهنگی و فکری مردم نیز توجه داشته باشد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی ضمن درخواست پیگیری این مطالبه مردمی از سوی شهرداری و مسئولان استان، افزود: با توجه به کوتاهی شهرداری مشهد در زمینه پرداخت بدهی سنگین خود به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، این نهاد برای نخستین بار طی جلسه انجمن استان به صورت مستند و مفصل در رابطه با عدد و رقم دقیق این بدهی و گزارش تفریق بودجه شهرداری از سال 1385 تاکنون بررسی و بحث می‌شود.
خدادادی با اشاره به اهمیت کمک شهرداری‌ در حوزه کتابخانه‌ها افزود: در هر شهری که از کمک و  همکاری شهرداری برخوردار بوده است رشد و افزایش مشخص شاخصه‌ها را در حوزه کتابخانه‌ها ایجاد کرده است.
وی ضمن اشاره به رقم سنگین بدهی شهرداری به این سازمان اظهارداشت: با در نظر گرفتن شاخصه‌های سال‌های گذشته مبلغ هفت میلیارد تومان بدهی شهرداری به این سازمان است که پرداخت آن توسط شهرداری می‌تواند مشکلات عمده و بزرگ این سازمان را مرتفع کرده و نقش بسزایی را در بهبود وضعیت کتابخوانی استان ایفا کند.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در همین راستا افزود: بیشترین مبلغی که شهرداری مشهد تاکنون پرداخت آن را قبول کرده است 620میلیون تومان بوده‌است که این مبلغ پس از جلسه شورای شهر به 500میلیون تومان تقلیل یافته است و تاکنون نیز هیچ مبلغی از آن در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.
خدادادی با تاکید بر نیاز استان به گسترش، احداث و تجهیز کتابخانه‌ها اظهار داشت: با توجه به بیشتر بودن درآمد و برخورداری بیشتر شهرداری مشهد نسبت به سایر شهرها، توقع پرداخت و همکاری شهرداری مشهد از این سازمان بیشتر از سایر شهرداری‌ها است اما غالبا شهرداری‌های در حد متوسط و یا پایین‌تر کمک بیشتری در حوزه کتابخانه‌ها داشته اند. 
 وی افزود: امیدواریم با کمک وزارت اقتصاد، نمایندگان مجلس و همچنین مسئولان استان و پیگیری مطالبات جدی مردم در این حوزه‌ها شاهد همکاری بیشتر شهرداری در این زمینه باشیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در رابطه با کمک استانداری به سازمان کتابخانه‌ها اظهار داشت: عمده کمک استانداری در این حوزه در دو بخش تملک دارایی و بودجه فرهنگی متمرکز است.
خدادادی در توضیح این مطلب اضافه کرد: بخش تملک دارایی مربوط به کمک به تعمیرات، تجهیزات و ساختمان‌های مورد نیاز این سازمان بوده و بودجه فرهنگی نیز با توجه به مصوبه مجلس و پیش‌بینی  بودجه 90، از کل بودجه استان خراسان رضوی 2.5درصد به کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی اختصاص می‌یابد که باید در این زمینه هزینه شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی افزود: مبلغ این بودجه در سال جاری یک میلیارد و 700تومان است که در سال گذشته این بودجه برابر با یک میلیارد و 650میلیون تومان است که از محل بودجه فرهنگی بطور کامل پرداخت شد.
خدادادی در رابطه با طرح‌های نهاد کتابخانه‌ها اظهار داشت: طرح ایجاد کتابخانه‌های سیار در روستاها به کمک بودجه فرهنگی اجرا شد که در مشهد و همچنین در روستاها و حاشیه شهر و شهرستان ماننده جوین و خواف انجام شد.
وی در همین راستا افزود: این کتابحانه‌های سیار ضمن اینکه بخشی از مشکلات در حوزه کتابخانه‌ها را حل می‌کند اما هزینه بر است و همچنین به سبب ماندگار نبودن آنها، در طولانی مدت مفید فایده نیست.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین طرح هر روستا یک کتابخانه نیز در حال بررسی ست و با کمک باشگاه کشاورزان جوان و سازمان تبلیغات اسلامی قصد در ایجاد کتابخانه در هر روستای استان را داریم.
خدادادی در رابطه با اقدامات نهاد کتابخانه‌ها در زمینه تامین کتب به روز و جدید در کتابخانه‌های استان اظهار داشت: شناسایی تازه‌های کتاب و تهیه جدیدترین کتب که چاپ و نشر شده‌اند و همچنین اجرای طرح کتاب من به شکل درخواست کتاب مورد نظر از طریق کتابخانه و ارسال کتاب مورد نظر پس از حدود سه تا چهار هفته به کتابخانه درخواست دهنده از اقدامات نهاد کتابخانه‌ها در زمینه تامین کتب جدید است.
وی در همین ارتباط ادامه داد: نیاز سنجی نیز از دیگر اقدامات اغین نهاد در حوزه تامین کتب محسوب می‌شود و بر این اساس نیازهای کتاب استان به شکل بومی سنجیده شده و پس از شناسایی آنها، نهاد تا حد ممکن به تهیه و در اختیار قرار دادن آنها اقدام می‌نماید.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی ضمن اشاره به ظرفیت استان و نیاز به تجهیز و افزایش فضای کتابخانه‌ها در استان خراسان رضوی اظهار داشت: امیدواریم با تحقق برنامه‌های موجود در این زمینه‌ها و همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط بتوانیم در حد قابل قبولی به تامین تغذیه فکری و فرهنگی مردم در قالب کتابخانه‌ها و ایجاد بسترهای مناسب مطالعاتی استان بپردازیم. 
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول