اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

مشکل بیماران دیابتی تاثیر معناداری بر زندگی آنها دارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به هزینه‌های بالای کنترل و درمان بیماری دیابت گفت: متاسفانه وجود چنین مشکلاتی تاثیر بسزایی در زندگی این افراد می‌گذارد.

مشکل بیماران دیابتی تاثیر معناداری بر زندگی آنها دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قادر صالح‌نژاد ظهر امروز در چهارمین همایش ارائه کیفیت خدمات مراقبتی در دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار داشت: دیابت شایع‌ترین اختلال متابولیکی است که می‌تواند روی کمیت و کیفیت عمر تاثیر بگذارد و موجب کاهش امید به زندگی افراد شود.
وی افزود: در حال حاضر دیابت به یک معضل جهانی تبدیل شده است و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند، یادگیری نحوه زندگی و کنترل روزانه قند خون است که عوامل محیطی و آگاهی فرد نقش مهمی در بروز عوارض مزمن آن دارد.
صالح‌نژاد افزود: بیماران دیابتی با مشکلات زیادی در ابعاد کیفیت زندگی مواجه هستند و این مشکلات بر وضعیت فردی، اجتماعی و اقتصادی آنان تاثیر معنی‌داری دارد.
وی عنوان کرد: درک کافی از بیماری دیابت می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران موثر باشد و آگاهی بیشتر بیماران موجب احساس مسئولیت بیشتر مراقبت از خود می‌شود.
یک عضو دیگر هیئت علمی این دانشگاه اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده بر روی 200 بیمار دیابتی مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان توحید سنندج در سال 89، مشخص شد از 200 بیمار دیابتی، 80 نفر مرد و 120 نفر زن و میانگین سنی آنها حدود 12 تا 53 سال بوده است.
محمد فتحی افزود: این تحقیق نشان داد 74.2 درصد بیماران معنای کلمه هموگلوبین گلیکوزینه را نمی‌دانستند و 70.1 درصد تمایل به درمان خود داشتند و اکثریت آنها نیز با بیماری آگاه بودند که با شروع استفاده از انسولین بیماری آنها کنترل می‌شود.
به گفته فتحی، 70 درصد بیماران از نظر چشمی و 54 درصد از نظر قلبی عوارض را پیگیری می‌کردند و طبق تحقیقات انجام شده از هر سه مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان توحید سنندج، یک نفر سواد بهداشتی و آگاهی بالا از بیماری دیابت و قند خون ندارد.
وی اظهار کرد: هرچه میزان آگاهی آنها از بیماری خود بهتر شود، نظر آنها نسبت به پیگیری درمان  و عوارض آن از جمله عوارض قلبی و کلیوی و چشمی بهتر می‌شود.
فتحی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی در ابعاد مختلف زندگی وضعیت فردی، اجتماعی و اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه هستند و این بیماری تاثیر معنی‌داری برکیفیت زندگی آنها دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی کردستان تصریح کرد: بیماران دارای سطح سواد بهداشتی پایین کنترل کمتری بر بیماری دارند و برای پیشگیری از پیامدهای نامطلوب آن آگاهی کمتری دارند.
وی یادآور شد: ارائه آموزش به افراد دارای سطح سواد بهداشتی کم از طریق یک ارتباط موثر که پایه اصلی هر فعالیت آموزشی است، ضروری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در یک بررسی ملی میزان شیوع دیابت 7/7 درصد در بین افراد 25 تا 65 سال در کشور گزارش شده است.
فتحی در پایان گفت: این بیماری موجب ایجاد هزینه‌های مستقیم به میزان 2.5 تا 15 درصد کل بودجه بهداشتی و هزینه غیرمستقیم تا چند برابر این مقدار است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول