اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات پنبه:

پنبه چهارمین کالای تجاری دنیاست

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: پنبه بعد از نفت، مس و قهوه چهارمین کالای تجاری دنیا است.

پنبه چهارمین کالای تجاری دنیاست
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قربانعلی روشنی صبح امروز در جمع مدیران کارخانجات پنبه استان گلستان اظهار داشت: پنبه تنها گیاهی است که 950 درصد ارزش افزوده در صنایع تبدیلی ایجاد می‎کند.
وی با اشاره به عملکرد این موسسه برای ارتقا این محصول زراعی خاطرنشان کرد: در سه ماه گذشته فعالیت بسیاری خوبی در این راستا صورت پذیرفته است از جمله پیگیری انتقال دفتر شبکه بین‎المللی پنبه در آسیا و شمال آفریقا (اینکانا) به محل موسسه پنبه در گرگان به منظور برقراری ارتباط علمی لازم با 11 کشور اصلی تولیده‎کننده پنبه در آسیا و شمال آفریقا است.
روشنی یکی از اصلی‎ترین فعالیت‎های پیش بینی شده در این دفتر را تبادل رژیم پلاسم (حضور ارقام مختلف) پنبه برشمرد و خاطرنشان کرد: با برقراری ارتباط با این 11 کشور که شامل ایران، هند، آذربایجان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، مصر، سوریه، قزاقستان، و قرقزیستان است باعث می‎شود تا تولید این محصول را در آب و هوای گوناگون بررسی و مناسب‎ترین شرایط و بهترین ارقام را شناسایی کنیم.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور پیگیری و تدوین طرح کلان ملی در خصوص تولید پنبه تراریخته را از دیگر اقدامات این موسسه دانست و افزود: این طرح به منظور بالا بردن مقاومت محصول به آفت و بیماری‎های گیاهی و به طبع آن کاهش هزینه‎های تولید مورد بررسی و تدوین قرار گرفته است.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه متذکر شد: ارقام تراریخته که به واسطه ایجاد تغییرات ژنتیکی در گیاه مذکور به وجود خواهد آمد قادر خواهد بود تا به راحتی در مقابل آفتی نظیر کرم قوزه مقاومت کند و در صورت تغذیه آفت از گیاه تراریخته مرگ آن فرا رسد.
روشنی در پایان اذعان داشت: این طرح در شورای عالی تحقیقات کشور مصوب شده و وظیفه تدوین طرح‌ها و پروژه‎های زیرمجموعه آن به پرسنل موسسه واگذار شده است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول