اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات پنبه:

محصول پنبه مظلوم واقع شده است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: پنبه یک محصول صنعتی و استراتژیک است که در کشور مظلوم واقع شده است.

محصول پنبه مظلوم واقع شده است
قربانعلی روشنی امروز در گفت‎وگو با خبرگزاری فارس در گرگان اظهار داشت: پنبه تنها محصول زراعی است که قادر است تا کربن موجود در اتمسفر را به لایحه‎های زیرین خاک تزریق کند و هیچ گیاهی چنین خصلتی را ندارد.
وی با بیان اینکه مواد آلی (کربن) اصلی‎ترین عنصر تضمین کننده پایداری تولید در عرصه کشاورزی است، اظهار داشت: با حذف غیرعاقلانه محصول پنبه از الگوی کشت و آوردن گیاهان زراعی با ریشه سطحی (کلزا، برنج، گندم و...) سبب شده تا پایداری تولید در استان و کشور به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و آسیب‎پذیر باشد.
روشنی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها این محصول دارای صنایع بالا دستی مرتبط با خویش بوده که تا 70 نوع فرآورده مختلف از آن قابل تولید است.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اهمیت محصول پنبه بیان داشت: حذف پنبه در گلستان به واسطه افزایش سطح زیر کشت برنج و انواع دیگر محصولات که نیازآبی چند برابر نسبت به پنبه دارند سبب شده تا ذخایر آب زیر زمینی به شدت تخلیه و ما با بحران جدی مواجه شویم.
روشنی عامل اصلی حذف این محصول استراتژیک را عدم ساز و کارهای حمایتی برشمرد و اضافه کرد: در کشورهایی مانند آمریکا سالانه نسبت به تغییرات، میانگین 7 میلیارد دلار به زارع پنبه سوبسیت پرداخت می‎کنند.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور اذعان داشت: اگر چنین حمایتی در ایران وجود داشته باشد عده زیادی مشغول به کار خواهند شد و کارخانه‎ها فعال می‎شود و علاوه بر این تولید صنایع بالادستی و تبدیلی افزایش می‎یابد و با این هزینه تا 15 سال از این محصول حمایت خواهد شد.
انتهای پیام/ن۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول