اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین خبر داد:

12 کشته و مجروح در ۶ سانحه رانندگی در قزوین

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین از کشته شدن دو نفر و مصدومیت 10 نفر در شش حادثه رانندگی خبر داد.

12 کشته و مجروح در ۶ سانحه رانندگی در قزوین
دانیال صمدی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: در حادثه‌ای در شهرستان تاکستان یک دستگاه سواری پراید با سه سرنشین حوالی شهرک فارسجین با یک دستگاه سواری پراید 132 و یک دستگاه سواری پیکان و یک دستگاه سواری پژو پارس برخورد کرد.
وی ادامه داد: یکی از سه سرنشین سواری پراید بر اثر شدت جراحات در محل وقوع سانحه فوت و سرنشین دیگر آن مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین اضافه کرد: در حادثه رانندگی دیگری در قزوین یک دستگاه موتورسیکلت با دو ترک‌نشین، در خیابان راه‌آهن با یک نفر عابر پیاده برخورد کرد که بر اثر این سانحه عابر 45 ساله بر اثر شدت جراحات در مسیر بیمارستان فوت و راکب و ترک‌نشین موتورسیکلت مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.
وی اضافه کرد: پلیس علت وقوع این تصادف را عدم توجه  به جلو راکب موتورسیکلت اعلام کرد.
صمدی‌زاده افزود: در سانحه رانندگی در شهرستان تاکستان یک دستگاه سواری پراید با سه سرنشین حوالی سه‌راهی علی‌آباد با یک دستگاه کامیون به رانندگی فردی 40 ساله برخورد کرد که در این حادثه راننده و دو سرنشین پراید مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.
وی تأکید کرد: پلیس علت وقوع این تصادف را بی‌احتیاطی در عدم توجه به جلو راننده پراید اعلام کرد.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین عنوان کرد: در سانحه دیگری در شهرستان تاکستان یک دستگاه موتورسیکلت به راکبی فردی 40 ساله در کمربندی روبه‌روی مجتمع میلاد واژگون شد که بر اثر این واژگونی راکب موتورسیکلت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
وی گفت: پلیس علت وقوع این واژگونی را عدم توجه به جلو راکب موتورسیکلت حین رانندگی اعلام کرد.
صمدی‌زاده ادامه داد: در تصادف دیگری در این شهرستان یک دستگاه وانت نیسان به رانندگی فردی 29 ساله در جاده اسفروروین به ارداق با یک دستگاه سواری پیکان با دو سرنشین که در مسیر مخالف در حال حرکت بود برخورد کرد که بر اثر این حادثه راننده و سرنشین  68 و 45 ساله پیکان مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.
وی با توصیه به رانندگان اظهار کرد: به استناد مواد سه و ‪ 19 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و اصلاحیه‌های بعدی آن و نیز تبصره سه ماده ‪ 126 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگانی حداکثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزاد راه‌ها ‪ 120 کیلومتر و اتوبوس مینی‌بوس، تریلر و کامیون 110 کیلومتر و حداقل سرعت وسایل نقلیه مذکور در اتوبان‌ها کیلومتر در ساعت است.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین خاطرنشان کرد: حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌ها برای خودروهای سبک 110 کیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی 100 کیلومتر در ساعت و همه وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی به هنگام روز‪ 95 کیلومتر و شب هنگام 85 کیلومتر است همچنین در جاده‌های فرعی هنگام روز 85 کیلومتر و شب 75 کیلومتر در ساعت است.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده کاهش سرعت به میزان‪ 10 کیلومتر در ساعت، میزان تصادف را 20 درصد، تعداد مجروحان را 30 درصد و تلفات جانی را 40 درصد کاهش می‌دهد.
‪صمدی‌زاده ادامه داد: عدم استفاده از نور بالای بیجا، استفاده از نور بالا در فاصله ‪ 150 متری با خودروی جلویی مجاز است البته این موضوع به جز در مواقع ضروری شامل مه‌گرفتگی و در صورت نبود مه‌شکن در حین بروز کولاک و مه است.
‪وی توضیح داد: نخوردن، نیاشامیدن و  عدم صحبت‌ با بغل دستی و یا نگاه کردن به سرنشینان توصیه دیگر پلیس است البته دلایلی چون خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی‌توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایران، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات از جمله مواردی است که باید رانندگان از آن پرهیز کنند.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: توجه به ضخامت عاج لاستیک ضروری است؛ حداقل سه‌ میلی‌متر عاج برای ترددهای برون شهری الزامی است، اغلب رانندگان خودرو که مهارت کافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر مبادرت به سبقت‌های متعدد می‌کنند که توجه نکردن به این موضوع در هنگام باران به کاهش سطح اصطکاک لاستیک یا آسفالت و وجود سوانح خطرناک منجر می‌شود.
‪وی اضافه کرد: رانندگان قبل از سبقت گرفتن باید به پاسخ صحیح این سؤالات رسیده باشند که چه مسافتی برای سبقت گرفتن نیاز است؟ شعاع آزاد دید چه قدر است؟ سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری چه میزان است؟ با چه سرعتی می‌توان سبقت گرفت؟ آیا قانون اجازه چنین سرعتی را می‌دهد؟ و از سبقت گرفتن چه نفعی عاید می‌شود؟
صمدی‌زاده بیان کرد: خمیازه‌های طولانی، قرمزی و سوزش چشم، تاری ‌دید، سنگینی یا درد در چشم‌ها، تنفس نامنظم، کندی واکنش، فقدان تمرکز، بی‌حوصلگی و خطاهای رانندگی مانند انحراف از جاده، سرعت غیرعادی و خطا در دید علائم جاده‌ای از نشانه‏های خستگی هستند، شناخت این علائم به شما کمک می‌کند بدانید چه زمانی دچار خستگی شده‌اید.
وی یادآور شد: نخستین و مهم‌ترین علت خستگی بیش از حد در رانندگان نبود خواب کافی است که باید رانندگان در این خصوص بیشتر دقت کنند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول