اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور بخش مسابقه ایران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:

جشنواره تئاتر کودک در فوق برنامه مورد توجه باشد

خبرگزاری فارس: داور بخش مسابقه ایران هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: جشنواره تئاتر کودک بیشتر باید در فوق برنامه مورد توجه قرار گیرد تا اصل برنامه؛ اما به فوق برنامه‌ها را خیلی اهمیت نمی‌دهند.

جشنواره تئاتر کودک در فوق برنامه مورد توجه باشد
رضا فیاضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در کشور، با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تئاتر در کشور جالب نیست، اظهار کرد: تئاتر را بیشتر در اجراهای عمومی فرهنگسراها می‌بینیم یعنی تالار هنر مشغول است اما به نظر من تئاترها خیلی کیفیت بالایی ندارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تئاترهای مختلفی در سطح کشور اجرا می‌شود، تصریح کرد: من نمی‌توانم به جرأت بگویم که تئاتر قابلی در کشور داریم چون تئاتر کودک سرمایه‌گذاری درست و اساسی را طلب می‌کند. داور بخش مسابقه ایران هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه کار برای کودکان هزینه‌بر بوده و سرمایه‌گذاری بزرگی را می‌طلبد، گفت: نگاه‌ها به تئاتر ریز است یعنی برخی فکر می‌کنند چون تئاتر برای کودک است اندازه و فضای کوچکی را طلب می‌کند.
وی یادآور شد: اگر به شرایط تئاتر در کشور به طور کلی توجه شود، مجموعه تئاتر کودک نیز رونق می‌گیرد اما متأسفانه این توجهات نمی‌شود.
فیاضی در پاسخ به اثربخش بودن دوره‌ای برگزار شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در چند روز، ضمن تأیید این موضوع، اضافه کرد: این مشکل وجود دارد یعنی ما اگر احساس کنیم که تئاتر همیشه در حال اجرا شدن است و برای آن، وقت گذاشته می‌شود بسیار خوب است، اما اینکه مقطعی برپا شود و و زمان مختصری به آن اختصاص دهد جالب نیست.
وی تأکید کرد: جشنواره تئاتر محل ارتباط‌ها است یعنی مکانی است که باید به درستی از آن استفاده کنیم و از موقعیت کارهای دوستان و گروه‌های دیگر تئاتر نیز بهره‌مند شویم چرا که این مهم، اساس کار است.
داور بخش مسابقه ایران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر لزوم مستمر بودن اجرای تئاتر در جامعه، ابراز کرد: به نظر من تئاتر کودک بیشتر باید در فوق برنامه مورد توجه قرار گیرد تا اصل برنامه؛ اما به فوق برنامه‌ها را خیلی اهمیت نمی‌دهند.
وی ادامه داد: در اثنای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، کلاس‌های مختلف و نیز نقدهای متعددی تشکیل می‌شود که بر مبنای آن گروه‌های همدانی می‌توانند از تجربیات یکدیگر گروه‌های هنری تئاتر کشور نیز بهره‌مند شوند.
فیاضی در پاسخ به عدم سنخیت برخی از موضوعات تئاتر کودک و نوجوان برای این قشر نیز ضمن تأیید این بحث، گفت: موضوعاتی برای کودکان و نوجوانان باید کار شود که تفکربرانگیز باشد اما نوجوانان بخشی هستند که همیشه فراموش شده‌اند و به آنها کم توجه شده است، البته کودک هم در این جشنواره خیلی جدی گرفته نشده و برای کودکان نیز  وقت و حوصله کافی گذاشته نشده است.
وی با بیان اینکه وضعیت نوجوانان در مملکت مناسب نیست، گفت: تصویر و کارهایی که کودکان را با دنیای پیرامونشان آشنا کند وجود ندارد، چون مباحث تئاتر باید تلنگری به ذهن آنها بزند و آنان را وادار به مطالعه در جامعه پیرامون خود کند تا به راحتی از مسائل نگذرند. داور بخش مسابقه ایران هجدهمین جشنواره تئاتر کودک در پاسخ به لزوم تفکیک بخش کودکان و نوجوانان نیز ضمن تأیید این مهم، افزود: اصل مطلب هم همین است اما اتفاق نمی‌افتد و ولی امیدوارم انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه محتوا و مباحث تئاتر کودک و نوجوان اکثرا اقتباسی است، ضمن تأیید این موضوع گفت: مباحث ارزشی ما غنی هستند و این رویکرد استفاده از محتوای دیگران به این دلیل است که ما فرهنگ خودمان را فراموش کرده‌ایم و داشته‌های خود را از یاد برده‌ایم در حالی که شاهنامه و قصه‌های امروز و حتی حکایت‌های سعدی و... چیزهایی نیست که فراموش شود.
فیاضی با بیان اینکه چند سال است جشنواره در حضور دارد، ابراز کرد: همدان را خیلی دوست دارم و امیدوارم همدان واقعاً فعال در این جشنواره وارد شود و تماشاگران همدانی به دیدن نمایش‌ها و با استقبال باشکوهی بیایند.
وی در پایان با تأکید بر لزوم مورد توجه دادن امر خلاقیت کارگردانان تئاتر خاطرنشان کرد: خلاقیت کارگردان اساس کار است و ما باید خلاقیت کارگردان را در تئاتر ببینیم تا بتوانیم قضاوت کنیم چون نمایشنامه، یک طرف قضیه است و نوشته در اختیار کارگردان قرار می‌گیرد و کارگردان با خلاقیت و تفکرش تحلیل می‌کند، سنجیده عمل می‌کند و خلاقیت وی در ارزیابی بسیار تأثیر دارد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول