اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر روی نمونه زنده انسانی؛

امکان آزمایش 19 ماده مخدر فراهم شد

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مرکز آزمایش 19 ماده مخدر بر روی نمونه زنده انسانی در کشور است.

امکان آزمایش 19 ماده مخدر فراهم شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا افشاری ظهر امروز در نشست خبری در زمینه مسمومیت‌ها در مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بخش سم‌شناسی بیمارستان امام رضا|(ع) مشهد در حدود شش ماه پیش به وسیله امکانات و لوازم پیشرفته، قدرت آزمایش تعداد 19 ماده غیرقانونی را بر روی نمونه زنده انسانی پیدا کرده است که این تعداد تقریباً شامل تمام مواد مخدر و غیرقانونی صنعتی جدید نیز می‌شود.
مدیر مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این مطلب که در سایر آزمایشگاه‌ها مواد مخدر و اعتیادهای جدید و صنعتی قابل تشخیص نیستند، افزود: در مراحل ترک اعتیاد و آزمایش‌های مربوطه تاکنون آزمایش‌های ساده بر روی میزان مورفین و مواد مخدر سنتی انجام می‌شد که نتیجه آن به صورت مثبت یا منفی قابل اعلام بوده اما در بخش سم‌شناسی و بخش آزمایشگاه دانشگاهی مسمویت‌های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ضمن تشخیص مواد مخدر و غیر قانونی جدید و صنعتی، امکان شناسایی داروهای جایگزین افراد نیز فراهم است.
وی ضمن اشاره به کم‌هزینه بودن انجام این آزمایش در بیمارستان امام رضا(ع)، گفت: آزمایش موارد غیرقانونی در ادرار شامل بیمه نمی‌شود و هزینه هر آزمایش در بیمارستان امام رضا مبلغ پنج هزار و 600 تومان است و برای تمام پزشکان خارج از بیمارستان نیز آزاد بوده و طی درخواست مکتوب و نوشتن نامه، در آزمایشگاه بیمارستان آزمایش مورد نیاز آنان انجام می‌شود.
رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با تأکید بر اینکه تنها دانشگاه و بیمارستان کشور که امکان انجام آزمایش گسترده مواد غیرقانونی را دارد، بیمارستان امام رضا(ع) مشهد است، افزود: آزمایشگاه پزشکی قانونی در تهران قدرت انجام این آزمایشات را بر روی اجساد و تشخیصات خاص در این زمینه را دارا است و همچنین آزمایشگاه زمین‌شناسی نیز توانایی پیدا کردن مواردی در خاک را دارد اما در رابطه با نمونه زنده انسانی در کشور، آزمایشگاه ما بی‌نظیر است.
مدیر مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در سال‌های اخیر شیوه مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر کرده و این نشان‌دهنده نیاز جامعه به اطلاع در زمینه مواد صنعتی جدید است.
افشاری به جای استفاده از واژه مواد مخدر، واژه ماده غیرقانونی را در این زمینه پیشنهاد کرد و افزود: مواد غیرقانونی در حال حاضر به دو دسته مواد سنتی مانند تریاک، هروئین و غیره و دسته مواد غیرمخدر مانند آمفتامین‌ها، قرص‌های اکستازی و .. تقسیم می‌شوند.
وی افزود: برخی از این مواد مانند کریستال هروئین، کاملا بدون بو و طعم هستند و در صورت حل شدن در آب هیچ نشانه ظاهری در آب بوجود نمی‌آورند به همین خاطر مصرف موادی از این دست به سرعت در جامعه در حال افزایش است.
رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا ضمن اشاره به اینکه مصرف مواد غیرمخدر قانونی از شیوه کشیدنی و به اصطلاح دود کردن به سمت تزریق پیش می‌رود، گفت: استفاده از مواد غیر قانونی جدید صنعتی به‌ویژه شکل تزریقی یا خوراکی در حال افزایش است و با انجام آزمایشات در این زمینه در مرکز آزمایش بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مصرف این مواد قابل تشخیص و تعیین است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول