اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

دبیر هیئت کونگ‌فو گیلان:

کشتی گیله‌مردی گیلان ثبت جهانی شد‌

خبرگزاری فارس: دبیر هیئت کونگ‌فو گیلان گفت: کشتی گیله‌مردی گیلان با عنوان «گیلما» در قالب هنرهای رزمی رشته کونگ‌فو به نام ایران به ثبت جهانی رسید.

کشتی گیله‌مردی گیلان ثبت جهانی شد‌
محمد نمازی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: فدراسیون کونگ‌فو جمهوری اسلامی ایران با ارائه مستندات برخی رشته‌های ورزشی که تاکنون در جهان به ثبت نرسیده‌اند و با توجه به سابقه پهلوانی و جنگاوری ایرانیان در ثبت این هنرهای رزمی به نام ایران اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون اتحادیه انجمن‌های جهانی (ووتوآ) رشته رزمی توآ برگرفته از هنر رزمی کانگ‌فو را به نام ایران در سطح جهانی به ثبت رسانیده است.
این مسئول با تصریح بر اینکه در حال حاضر هیچ رشته رزمی دیگری در جهان به نام ایران ثبت جهانی نشده است، عنوان کرد: تلاش فدراسیون برای ثبت برخی هنرهای رزمی در جهان به نام ایران اسلامی قابل توجه است.
وی بیان کرد: شورای سازماندهی سبک‌ها در وزارت ورزش سعی دارد تمام سبک‌های رزمی شامل جنگاوران، گیلما، نیوکانگ‌فو، فری کانگ‌فو و سبک‌هایی که در دیگر فدراسیون‌های رزمی فعالیت دارند را با عنوان ایرانی زیر پوشش فدراسیون کونگ‌فو ساماندهی کند. 
نمازی‌پور ثبت جهانی گیلما به نام ایران در قالب هنرهای رزمی کانگ‌فو را یک کار ارزشمند توسط فدراسیون جمهوری اسلامی خواند و اظهار کرد: گیلما همان کشتی گیله مردی است که در بخشی از استان مازندران نیز به آن می‌پردازند.
وی هدف نهایی فدراسیون کونگ‌فو را ممانعت از ادامه ثبت ورزش‌های سنتی ایرانیان مانند چوگان، شطرنج و کبدی به نام دیگر کشورها عنوان کرد.
دبیر هیئت کونگ‌فو گیلان عنوان کرد: اینکه گیلما به نام کشتی گیله مردی باشد و یا هر اسمی دیگر، اهمیت چندانی ندارد بلکه مسئله مهم‌تر آن است که این رشته ورزشی ایرانیان به نام دیگر کشورها ثبت جهانی نشود.
وی، رشد ورزش گیلما را در جهان بسیار پرشتاب دانست و بیان کرد: برگزاری نخستین دوره رقابت‌های جهانی این رشته ورزشی با شرکت 40 تیم در شیراز نشانه این است که گیلما جایگاه خود را در جهان به دست آورده است. 
نمازی‌پور برگزاری موفقیت‌آمیز یک‌دوره کلاس داوری درجه سه گیلما در گیلان را از دیگر فعالیت‌های این رشته ورزشی بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: هیچ تفاوتی در تکنیک‌ها و تاکتیک‌های گیلما و کشتی گیله‌مردی وجود ندارد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول