اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

روز عرفه اوج تجلی عشره کامله است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: روز عرفه اوج تجلی عشره کامله در ماه ذی‌الحجه است و اولیا‌الله با روزه‌داری سعی می‌کنند در روز عرفه خواسته معنوی خود را دریافت کنند.

روز عرفه اوج تجلی عشره کامله است
حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به نام‌گذاری نهم ذی‌الحجه به عنوان روز عرفه اظهار کرد: خداوند در این روز از رحمت واسعه برخوردار است و انسان‌ها بر اساس ظرفیت خود از آمرزش الهی بهره‌مند می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی فرمود «اگر فردی در روز عرفه در منطقه عرفه حضور داشته و در این امر که آیا خدا وی را آمرزیده شک کند، گناه کرده است.»
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: خداوند در روز عرفات پیش از آنکه به حاجیان نگاه کند به زائران قبر اباعبدالله(ع) عنایت می‌کند و این امر به این معنا بوده که حقیقت حج و دین در کربلا متبلور است و اباعبدالله الحسین(ع) در واقع با قربانی کردن یاران و فرزندان خود اسلام را زنده کرد.
وی بیان کرد: روح و حقیقت دین در امام حسین(ع) و کربلا متبلور است عبد متعال ابتدا به زائران کربلا و سپس به حاجیان و بندگان صالح عنایت و توجه می‌کند.
نادری با اشاره به فلسفه دعای عرفه گفت: پیشوای سوم شیعیان در روز عرفه دعایی را انشا کردند و این دعای مفصلی شد که اکنون به عنوان دعای عرفه قرائت می‌کنیم و راوی دعا می‌گوید «امام حسین(ع) از ابتدا تا انتهای دعا اشک می‌ریخت و به اندازه‌ای گریه کرد که خاک زیرپای حضرت گل شد».
وی به مضامین دعای عرفه اشاره و عنوان کرد: بر اساس روایات 10 روز نخست ماه ذی‌الحجه خاص بوده و در واقع روز عرفه اوج تجلی عشره کامله است و اولیا الله و اهل دل با روزه‌داری این 10 روز سعی می‌کنند در روز عرفه خواسته معنوی خود را دریافت کنند.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: فرازهای مختلفی در دعای عرفه وجود دارد و برخی فرازهای این دعا اشاره به توحید داشته و حضرت با برشمردن دقایق خلقت در وجود انسان اشاراتی به قدرت خدا و نظم دقیق در اعضا و جوارح انسان دارد.
وی تصریح کرد: بخش‌هایی از دعا بحث عبودیت را مطرح می‌کند و این نکته از این بخش دعا استخراج می‌شود که اگر فردی خدای متعال را داشته باشد از همه چیز بهره‌مند است و اگر فردی همه دنیا را داشته باشد ولی خدای متعال را نداشته باشد در واقع هیچ چیز ندارد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول