اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم:

قربان، روزی که بنده حقیقی علایق دنیوی را ذبح می‌کند

خبرگزاری فارس: مسئول دارالقرآن اداره‌ کل تبلیغات اسلامی گفت: عید قربان تمرینی برای رسیدن به قرب الهی و کمال انسانی است و اینکه بنده حقیقی خدا تمام علایق دنیوی را ذبح کند.

قربان، روزی که بنده حقیقی علایق دنیوی را ذبح می‌کند
حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: چند عید در اسلام از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند که یکی از آنها عید قربان است که با مقدمه‌ای چون روز عرفه همراه است.
وی خاطرنشان کرد: عرفه یعنی خود شناسی و این روز، روزی است که انسان باید خود را بشناسد که چیست و از کجا آمده و چه مقامی دارد و روز عید قربان نیز روزی است که در آن نفس اماره را باید قربانی کرد.
مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: در واقع در عرفه به شناختی از خود می‌رسیم تا در عید قربان بتوانیم بر طبق این شناخت، نفس خود را قربانی کرده و به درجه‌ای که خداوند برای ما تعیین کرده است، برسیم.
وی تاکید کرد: عید قربان تنها روزی نیست که در آن حجاج قربانی می‌کنند، بلکه روزی است که تمام مردم باید هوای نفسانی خود را برای رسیدن به قرب الهی فدا کنند.
عظیمی عنوان داشت: خداوند به حضرت ابراهیم(ع) فرمود تا فرزند خود را قربانی کند تا به تمام آزادگان جهان بیاموزد تا در برابر خداوند از بهترین و عزیزترین چیزهایی که در اختیار دارند بگذرند.
وی ادامه داد: عید قربان تمرینی است تا بنده بداند که برای رسیدن به قرب الهی و کمال انسانی باید تمام علایق دنیوی را ذبح کرد، همانطور که حضرت ابراهیم آماده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا همین کار را انجام داد و مانند جدش حضرت ابراهیم(ع)،  فرزندان خود را در راه خدا فدا کرد.
وی تاکیدکرد: عید قربان به ما یاد می‌دهد در راه خدا گاهی باید از عزیزترین دارایی‌ها گذشت و این مهم بندگی را در انسان به کمال می‌رساند.
عظیمی گفت: هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) فرزندش را برای قربانی آماده می‌کرد، شیطان که متوجه شده بود روی حضرت ابراهیم نمی‌تواند تاثیر بگذارد به وسوسه اسماعیل پرداخت.
وی افزود: حضرت ابراهیم وقتی مشاهده کرد فرزندش با کسی صحبت می‌کند متوجه شد که شیطان مشغول وسوسه کردن اوست پس به وی فرمود که او را با سنگ از خود دور کند.
مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: در مناسک حج نیز حاجیان به تاسی از حضرت اسماعیل، در سه نقطه نماد شیطان را با سنگ مورد هدف قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: این عمل در واقع یادآوری این موضوع است که انسان نباید اجازه دهد شیطان هیچ‌گاه به او نزدیک شود، در واقع حاجیان با سنگ‌های ایمان و تقوا شیطان وجود خود را که همان نفس اماره است از خود دور می‌کنند.
عظیمی در پایان اظهار داشت: روز عید قربان از جهاتی شبیه عید فطر است زیرا در عید قربان نیز مستحب است که انسان پس از روزه گرفتن ۱۰ روز ابتدایی ماه ذی‌‌الحجه، روز عید را نباید روزه بگیرد و نماز مخصوص نیز در این روز به جا آورده می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول