اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار کرج:

رویکرد شهرداری تغییر کرده است

خبرگزاری فارس: شهردار کرج گفت: رویکرد شهرداری طی چند سال اخیر تغییر کرده و اولویت ما توجه به مسائل فرهنگی شده است.

رویکرد شهرداری تغییر کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی شهرداری این شهرستان، سید علی آقازاده با تبریک روز ملی فرهنگ عمومی گفت: ارتقای هرچه بیشتر فرهنگ عمومی وظیفه همه دستگاه‌ها است و همگان باید در جهت اعتلای فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی متناسب با مقتضیات زمان معاصر تلاش کنیم. 
وی اظهار داشت: مدیریت شهری نقش مهمی در ارتقای فرهنگ عمومی و فرهنگ شهروندی ایفا می‌کند که این امر با  تبیین رویکرد علمی و تخصصی و افزایش مشارکت نهادهای فرهنگی و مشارکت مردم محقق می‌شود.
وی توجه به ارتقای فرهنگ عمومی را ضروری دانست و افزود: فرهنگ عمومی ارتباط مستقیمی با  حقوق و وظایف شهروندی دارد و آموزش، آگاه‏سازی و رفتار سازی در جهت الگوسازی مفاهیم شهروندی باید در اولویت دستگاه‌های فرهنگی باشد.
این مسئول با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ابعاد مختلف زندگی شهروندان افزود: در سال‌های اخیر رویکرد شهرداری‌ها تغییر کرده و توجه به جنبه‌های مختلف فرهنگ عمومی افزایش یافته است.
آقازاده با بیان این که رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در این حوزه ایفا کنند، بیان کرد: رسانه‌ها در این حوزه بسیار دغدغه‌ دارند و در حوزه اعتلای فرهنگ عمومی توانسته‌‌اند موجب دست آوردهای خوبی باشند.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی مجموعه منسجم و نظام یافته‌ای از اهداف، ارزش‌ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردم متعلق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت است، بنابراین فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیت‌های مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می‌دهد.
وی در ادامه بیان کرد: در یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت، بسیاری از ارزش‌ها، باورها، هنجارها، معیارها و الگوهای رفتاری هستند که گذشته از تکثر فرهنگی قومیت‌های مختلف جامعه، جنبه عام داشته، همگان آن را پذیرفته‌اند و در یک کل اجتماعی از آن پیروی می‌کنند.
شهردار کلانشهر کرج تأکید کرد: شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن خلاصه می‌شود و اهداف و کیفیت و مسیر حرکت به سوی تعالی با زوال و عقب افتادگی آن تحت تأثیر فرهنگ عمومی است، لذا اهمیت شناخت و بررسی فرهنگ عمومی برای ارتقای و تحول آن در مسیر رشد و توسعه، آشکار می‌شود.
آقازاده عنوان کرد: کشور ایران که یک کشور اسلامی است و از دیر باز دارای تمدن غنی ایرانی و ارزش‌های اصیل می‌باشد، اهمیت خاصی به مقوله فرهنگ و تعامل افراد با یکدیگر نه تنها به عنوان اعضای یک جامعه، بلکه به عنوان یک فرهنگ ویژه و شناخته شده جامعه اسلامی، می‌دهد.
آقازاده با تاکید بر اینکه فرهنگ عمومی در کشور ایران مبتنی بر اصول و معارف اسلامی است، گفت: در دین مقدس اسلام غیر از اینکه افراد به یک سلسله مبانی فردی از نظر مسائل اخلاقی و فرهنگی معتقد هستند، یک سلسله قوانین و برنامه‌هایی وجود دارد که بر اساس روابط اجتماعی افراد را به یکدیگر پایبند می‌سازد. اما برنامه‌ریزی‌هایی که اسلام برای هر فرد دارد، جدا از برنامه‌هایی نیست که برای فرهنگ عمومی یک جامعه پیش بینی کرده است.
وی افزود: بدیهی است که در چنین دینی، فرهنگ عمومی نیز بر پایه همزیستی، مودت، محبت، همکاری، همیاری و کمک و دستگیری از یکدیگر است.
شهردار کرج تأکید کرد: مهرورزی و عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی از محوری‌ترین اصول اسلام در فرهنگ عمومی جامعه است و در غرب وقتی فرهنگ عمومی تعریف می‌شود، رفتارهای عرفی مبنا قرار می‌گیرد، اما در جامعه اسلامی ایران، الگوهای رفتاری جامعه اسلامی منبعث از لایه‌های زیرین است که همانا اندیشه‌های دینی بر آن حاکم هستند.
آقازاده در پایان اساسی‌ترین نکته برای اجرای قوانین اسلامی در فرهنگ عمومی کشور و بازسازی و اصلاح فرهنگ عمومی را  دولت و مجلس دانست و اظهار داشت: دولت باید برای برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگی، خود را متولی تهیه امکانات و زیر ساخت‌ها، به ویژه ساخت‌ها و ابزار لازم برای تولید و ابداع و اجرای اصول و ارزش‌های اسلامی در فرهنگ عمومی و اشاعه آن در میان مردم بداند و مدیریت شهری را باید در این راستا هر چه بیشتر برای اجرای فرهنگ عمومی پشتیبانی کند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول