اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان:

خدامحوری اساس تعریف حقوق بشر در ایران است

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان با اشاره به اینکه حقوق بشر در نگاه غربی‌ها بر اساس انسان‌محوری شکل می‌گیرد، گفت: اما خدامحوری اساس تعریف حقوق بشر در ایران است.

خدامحوری اساس تعریف حقوق بشر در ایران است
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسن بابایی شامگاه سه‌شنبه در جلسه کمیته حقوق شهروندی استان کردستان در سالن دولت استانداری، با بیان اینکه حقوق شهروندی در جوامع مختلف فرق می‌کند، اظهارداشت: در جوامع غربی که محوریت با انسان است قانون و حقوق شهروندی با جوامع اسلامی که در اصل آن خداشناسی و خدامحوری قرار دارد، حقوق شهروندی یا حقوق بشری متفاوت است.
وی با بیان اینکه علوم‌انسانی دارای رشته‌های مختلفی در بحث انسان‌محوری است که نمونه مهم آن بحث انسان‌شناسی حقوقی است، خاطرنشان کرد: انسان‌شناسی حقوقی یک متغییر وابسته به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وابسته به کنشگران اجتماعی است.
به گفته معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان، بر اساس این اصل در هر جامعه‌ای با تغییر عوامل، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حقوق بشری یا همان حقوق شهروندی تغییر می‌کند.
بابایی با بیان اینکه ما هیچ وقت نمی‌توانیم بگویم که حقوق یک چیز ثابت است، تصریح کرد: آنچه در گذشته با توجه به وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم می‌توانسته به عنوان حقوق شهروندی مطرح باشد، در جامعه امروزی با توجه به تغییرات بسیار زیادی که در جامعه رخ داده است، نمی‌تواند مطرح باشد.
به گفته وی، در جوامع اسلامی عوامل مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و دیدگاه‌های که در مورد جهان‌بینی در این جوامع وجود دارد، رابطه مستقیمی با بحث انسان‌شناسی دارند.
معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان تصریح کرد: با توجه به این مهم جامعه شهروندی از هر جامعه‌ای به جامعه دیگر با توجه به متغییرها فرق می‌کند و نمی‌توان یک نسخه واحد را در تمام جوامع برای این مهم پیچید.
به گفته بابایی، غربی‌ها با تفکرات انسان‌محوری که دارند بر این اعتقاد هستند که انسان موجودی واحد و دارای ذات است و فرهنگ واحدی هم باید بر تمام جوامع حکومت کند.
وی با بیان اینکه علما و فلاسفه غربی‌ بر این عقیده‌اند که باید یک حقوق شهروندی استاندارد در کل جهان حاکمیت داشته باشد، اضافه کرد: با توجه به نظرات خود حقوقدانان غربی حقوق شهروندی به عوامل متغییر بستگی دارد که این عوامل در هرجامعه‌ای تغییر می‌کند، از این رو یک نسخه واحد را در بحث حقوق شهروندی در همه جوامع نمی‌توان پیچید.
معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان تصریح کرد: حقوق بشر در جوامع اسلامی به دلیل خدامحوری با جوامع غربی که حقوق شهروندی خود را بر انسان‌محوری تعریف و قرار داده‌اند، متفاوت است و تا زمانی که ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم، باید معتقد به این جهان‌بینی بوده و در آن مسیر حرکت کنیم.
بابایی با بیان اینکه گاهی برخی از مطبوعات و رسانه‌ها دم از نبود حقوق بشر در ایران اسلامی می‌زنند و براساس تفکر آنها در ایران حقوق بشر رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این دید رسانه‌ای از نگاه غرب‌گرایانه است اما اگر از نگاه اسلام‌گرایانه باشد، چنین نگاهی عوض می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نباید این اصل را فراموش کرد که جامعه ما یک جامعه اسلامی و معتقد و پایبند به مسائل دین و مذهب است و نمی‌توانیم نسخه و تجویزی که از حقوق بشر در غرب وجود دارد، در کشور پیاده کنیم.
معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان با بیان اینکه حقوق شهروندی جامعه اسلامی ما متفاوت با بیان حقوق شهروندی در غرب است، گفت: حقوق شهروندی در ایران اسلامی از توجه ویژه‌ای برخوردار اما در غرب خلاف بیان آنان، به آن توجهی نمی‌شود.
به گفته بابایی، در ایران اسلامی قانون اساسی بسیار مطلوب و ارزشمندی وجود دارد که در هیچ جای جهان دیده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: 24 اصل از 177 اصل قانون اساسی ایران اسلامی به صورت مستقیم به بحث حقوق شهروندی پرداخته است و این نشان از اهمیت و جایگاه حقوق بشری از دیدگاه دین مبین اسلام و قانون اسلامی حاکم بر ایران است.
معاون حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری کردستان ادامه داد: اجرایی کردن همه این 24  اصل در ایران اسلامی مهم‌ترین چیزی است که به آن توجه می‌شود.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول