اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا خبر داد:

حفاظت 20 هزار هکتار اراضی جنگلی صومعه‌سرا

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و جنگلداری صومعه‌سرا از حفاظت 20 هزار و 489 هکتار اراضی ملی و جنگلی این شهرستان خبر داد.

حفاظت 20 هزار هکتار اراضی جنگلی صومعه‌سرا
محمدرضا دلجوپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا با اشاره به ضرورت حفاظت از منابع ملی و جنگلی و جلوگیری از تخریب بی‌رویه آن اظهار داشت: همواره افرادی سودجو درصدد تخریب و تصرف اراضی ملی و قطع غیرمجاز درختان هستند.
وی قاچاق چوب را عملی ناشایست اجتماعی عنوان کرد و افزود: در چنین شرایطی ماموران منابع طبیعی با همکاری مراجع قضایی و انتظامی با متخلفان برخورد جدی می‌کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صومعه‌سرا با اشاره به مساحت اراضی جنگلی مورد حفاظت در این شهرستان خاطرنشان کرد: بالغ بر 20 هزار و 489 هکتار از اراضی ملی و جنگلی صومعه‌سرا در حفاظت اداره منابع طبیعی قرار دارد.
وی حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی را از اهداف مهم اداره منابع طبیعی در هر شهر و منطقه‌ای برشمرد و ابراز کرد: این هدف جز با اشاعه فرهنگ دوستی با منابع طبیعی و همکاری مردم در این راستا محقق نمی‌شود.
دلجوپور با اشاره به میزان تخلفات منابع طبیعی در سال جاری بیان داشت: طبق ماده 690 در سال جاری بالغ بر سه فقره پرونده تخلف منابع طبیعی به مساحت 70 هزار و 200 متر مربع در صومعه‌سرا شناسایی و بررسی شده است.
وی قطع 671 اصله درخت به تعداد هشت فقره و به حجم کل 31.67 متر مکعب، قطع 492 اصله نهال به تعداد چهار فقره و فروش یک‌هزار و 64 اصله کاتین کالای بازداشتی در 11 پرونده و به حجم 21.60 متر مکعب را از دیگر فعالیت‌های اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا از ابتدای امسال ذکر کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صومعه‌سرا افزود: در مجموع قیمت یک‌هزار و 64 اصله کاتین تصرفی 15 میلیون و 919 هزار و 750 ریال بوده است.
وی به فروش کالای بازداشتی ذغال اشاره کرد و اذعان داشت: 31 کیسه ذغال به وزن 775 کیلوگرم و به ارزش 930 هزار ریال از متخلفان این عرصه ضبط شده است.
این مسئول، خلع ید و رفع تصرف ماده 34 و 690 و تبصره ذیل ماده 55 به تعداد پنج فقره و با مساحت 3 ‌هزار و 240 مترمربع را از عملیات‌های اداره منابع طبیعی در حفظ منابع ملی و جنگلی این شهرستان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا علاوه بر فعالیت‌های حفاظتی در سطح جنگل‌ها، عهده‌دار وظایف دیگری نیز است، تصریح کرد: صدور اجاره‌نامه قطع درخت، صدور پروانه حمل برای پیمانکاران، پاسخ به استعلام صدور گواهی‌های مستثنیات به اشخاص و اراضی آنها از جمله این موارد است.
دلجوپور، صدور پروانه حمل برای پیمانکاران گرده بینه و کاتین به تعداد170 هزار و 770 اصله، پاسخ به استعلام صدور گواهی مستثنیات به 775 نفر برای احداث مسکن، صدور گواهی اراضی ملی 35 نفر و معرفی 27 نفر از متقاضیان به بانک کشاورزی در ایجاد زراعت صنوبر در مساحت 73.9 هکتار را ادامه فعالیت‌ها در بخش اداری اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا عنوان کرد.
وی با اشاره به روند اجرایی عملیات مراقبت از جنگل‌های «دست کاشت» یا جنگل‌کاری خاطرنشان کرد: این عملیات شامل مراحل «داشت» نهال به جای نهال‌های فرسوده و خشک است.
رئیس اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا یادآور شد: اجرای عملیات مذکور در 375 هکتار از اراضی جنگلی با هدف سله شکنی، باکتراشی، حذف علف‌های هرز، مرمت حصار و واکاری در حال انجام است.
وی، اجرای پروژه پرورش جنگل در سطحی معادل 255 هکتار به صورت جنگل‌های سنواتی شامل قرقبانی، مرمت حصار، آزاد سازی درختان و باکتراشی یا از بین بردن جست‌های مزاحم را جزو دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد و بیان داشت: تمام این فعالیت‌ها با استفاده از توان نیروهای بومی و محلی منطقه جنگلی «تنیان» صومعه‌سرا در دست اجراست.
به گفته دلجوپور، مشارکت اهالی بومی در امر جنگل‌داری بدون تردید سهم به‌سزایی در ایجاد اشتغال و کسب درآمد روستاییان دارد.
وی، یکی از وقایع مهم و ناگوار در امر جنگل‌داری را وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها به ویژه در فصل پاییز دانست و گفت: جلو گیری از وقوع آتش سوزی در جنگل نیازمند همکاری ویژه روستاییان و جنگل‌نشینان است تا میراث طبیعی برای همگان به ارمغان گذاشته شود.
رئیس اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا اذعان داشت: در فصل پاییز به دلیل وزش بادهای گرم در گیلان و با توجه به خزان درختان جنگلی تمام سطح جنگل از لاشبرگ‌ها و برگ‌های خشک پر می‌شود که در اثر باد گرم شرایط لازم برای آتش سوزی به وجود می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم کنترل و پیشگیری به‌موقع از وقوع آتش در جنگل‌ها شاهد خسارت‌های زیادی به منابع طبیعی خواهیم بود که علاوه بر تخریب درختان، زندگی و کاشانه روستاییان و جنگل‌نشینان نیز مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد.
دلجوپور از شهروندان صومعه‌سرایی خواست تا در صورت مشاهده هر نوع خطر یا حادثه‌ای در جنگل‌ها به ویژه آتش سوزی، مراتب را با شماره تلفن‌ 3233206-0182 و یا سامانه 09696 به اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا اطلاع دهند تا از شیوع بیشتر حادثه به سرعت جلو گیری شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول