اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

خودکفایی برنج ایران تا 3 سال دیگر

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توسعه کشت ارقام پرمحصول، سه سال دیگر زنگ خودکفایی برنج در ایران به صدا درمی‌آید.

خودکفایی برنج ایران تا 3 سال دیگر
اردشیر روحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با ابراز رضایت از کشت رقم جدید و پرمحصول برنج «لاین امیدبخش» در گیلان اظهار داشت: میانگین کشت برنج لاین ‌امیدبخش هشت تن است و با افزایش سطح زیرکشت این برنج در کشور می‌توانیم تا سه سال آینده به بحث خودکفایی برنج برسیم و جلوی واردات برنج گرفته شود.
وی با بیان اینکه کشت برنج لاین امیدبخش دگرگونی زیادی در صنعت برنج به وجود می‌آورد، تصریح کرد: در آینده‌ای نه چندان دور زنگ خودکفایی برنج در ایران به صدا در می‌آید.
این مسئول با اشاره به اینکه کشت لاین ‌امیدبخش در شالیزارهای گیلان تولید برنج سفید استان را افزایش می‌دهد، افزود: سال آینده این برنج پرمحصول به صورت فراگیر در 100 درصد شالیزارهای گیلان کشت می‌شود و انقلابی در صنعت برنج استان پدید می‌آید.
وی به افزایش بهره‌وری در محصول برنج اشاره کرد و اذعان داشت: محصول برنج لاین‌ امیدبخش یک کار علمی است و امسال در یک‌هزار و 760 نقطه استان کشت شده و بین 8 تا 10 تن در هکتار محصول می‌دهد.
روحی درباره کیفیت برنج لاین امیدبخش بیان داشت: کیفیت برنج لاین امیدبخش بین نوع محصول علی‌کاظمی و هاشمی است و به صورت عملیاتی و میدانی پخت شده و افراد مختلف از آن استفاده کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی‌های مدون می‌توانیم هر چه سریع‌تر به خودکفایی برنج برسیم، ابراز داشت: محصول لاین امیدبخش دارای رنگ، عطر و طعم برنج گیلان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: این برنج با ذائقه مردم گیلان و ایران سازگار است و امیدواریم بتوانیم به دلیل محدودیت در شالیزارها آن را در سطح کشور فراگیر و گسترده کنیم.
وی درباره مصرف آب این محصول در شالیزارها، اظهار داشت: مصرف آب این برنج مانند دیگر برنج‌های داخل کشور است و در این‌ زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.
روحی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث رعایت تناوب آبیاری که در سال گذشته داشتیم روی این برنج نیز آزمایش شد و نشان داد که محصولی مقاوم است و می‌توانیم با وضعیت آب گیلان از این نوع برنج استفاده کنیم.
به گفته وی، 47 درصد مردم گیلان در روستاها زندگی می‌کنند و 22 درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است.
این مسئول، بخش کشاورزی را اثرگذار خواند و تصریح کرد: بخش کشاورزی با وجود محدودیت‌هایی که در مالکیت دارد می‌تواند اقتصادی و پویا شود و در این زمینه باید کارهای متفاوت انجام داد.
وی، احیای آب‌بندان‌ها، احداث کانال‌های آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی را از جمله اقدام‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای کاهش هزینه‌ها ذکر کرد و افزود: جلوی خرد شدن اراضی باید گرفته شود و خدمات به راحتی به شالیزارها برسد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول