اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان خبر داد:

شناسایی مناطق ویژه اجتماعی در رشت و لنگرود

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان از شناسایی 22 منطقه ویژه اجتماعی در شهرهای رشت و لنگرود خبر داد.

شناسایی مناطق ویژه اجتماعی در رشت و لنگرود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عزیز پورعزیزی عصر امروز در جلسه کمیته ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه گیلان به راه‌های پیشگیری از جرایم اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش آسیب‌های اجتماعی باید رصد شده و برای برطرف شدن آنها تلاش شود.
وی از شناسایی 22 منطقه ویژه اجتماعی در شهرهای رشت و لنگرود خبر داد و افزود: سکونت‌گاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده در این مناطق شناسایی شدند.
پورعزیزی سیاه‌اسطلخ، حافظ آباد، سلیمان‌داراب، عاج بیشه، تازه‌آباد، نخودچر، پاسکیاب، عینک، اسماعیل‌آباد، احمدگوراب و جماران را از مناطق ویژه اجتماعی رشت برشمرد و تصریح کرد: خراط محله، شهر باغ، گسکر محله، موبدان، درویشان‌بر، کیاکلایه، انزلی محله، آتشکار، محله‌های اکبری و بهمنی، گمرکات و چالکیاسر به عنوان سکونت‌گاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده لنگرود مورد شناسایی قرار گرفتند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان بر انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناطق ویژه تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی باید در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مناطق ویژه استان انجام شود تا به نقطه مطلوب برسیم.
وی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مناطق ویژه را در حیطه مسئولیت و وظایف حوزه اجتماعی استانداری عنوان کرد و بیان داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی اعتیاد، آموزش بهداشت زنان و دختران، امور شهروندی، مهارت زندگی، مهارت‌های قبل از ازدواج و مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای اشتغال از جمله اموری است که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید در مناطق ویژه انجام شود.
پورعزیزی با بیان اینکه تعداد بسیاری از افراد ساکن در مناطق ویژه گیلان زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، خاطرنشان کرد: روند شکل‌گیری و گسترش مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در بیشتر شهرها موجب شده تا خدمات شهری مطلوب در این نقاط کمتر ارائه شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان فقر اقتصادی و فرهنگی را ناشی از روند شکل‌گیری این مناطق دانست و ابراز داشت: مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی موجب بستری برای بروز و رشد سریع مسائل و آسیب‌های اجتماعی شده است.
وی توجه به شاخص‌های اجتماعی نقاط حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ساختارها و رفتارهای اجتماعی ساکنان این مناطق را از نکته‌های مغفول مانده توصیف کرد و بیان داشت: بی‌توجهی به این موارد سبب گسترش جرایم اجتماعی و مسائل متعددی است که مدیریت امور اجتماعی را در سطح ملی و منطقه‌ای به چالش می‌کشاند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به تشکیل کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه گیلان، افزود: بررسی و تعیین راهکارهای عملی و برنامه‌های اجرایی فرهنگی، آموزشی، ورزشی و اجتماعی به منظور توانمندسازی، ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، ارتقا و بهبود رفتارهای فردی و اجتماعی ساکنان، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌ها و جرایم اجتماعی و مسائل فرهنگی مناطق ویژه گیلان از وظایف این کمیته است.
پورعزیزی بررسی و تعیین راهبردهای استفاده از ظرفیت و قابلیت سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های مردمی و محلی در طراحی و اجرای برنامه‌ها در مناطق مورد نظر در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تسهیل در خدمات‌رسانی به‌موقع به افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی را از جمله وظایف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان اعلام کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان شناسایی نقاط آسیب‌خیز در بافت‌های شهری و تمرکز بخشیدن به حمایت‌های اجتماعی، خدمات و مددکاری اجتماعی، مشاوره اجتماعی در این مناطق، بررسی قوانین موجود با موضوع کمیته و ارائه راهکار به منظور برطرف کردن خلاءهای قانونی، تعیین اولویت مناطق و محله‌های شناسایی شده در اجرای برنامه‌ها و همچنین شناسایی و اولویت‌بندی جرایم اجتماعی در این مناطق و تعیین راهکارهای کنترل و مقابله با مجرمان را از دیگر وظایف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی استان دانست.
وی به نحوه برگزاری و تشکیل جلسه کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان اشاره کرد و اذعان داشت: جلسه‌های کمیته به طور منظم و طبق زمانبندی با دعوت دبیرخانه کمیته تشکیل می‌شود ضمن اینکه جلسه‌های فوق‌العاده بر حسب ضرورت با هماهنگی یا دعوت دبیرخانه برگزار می‌شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گیلان نیز در این جلسه گفت: 13 مهد کودک در حاشیه شهر رشت از طرف بهزیستی ایجاد شده و کودکان به صورت رایگان در این مهدهای کودک آموزش می‌بینند.
فرحناز نوبخت با اشاره به دو مرکز آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر رشت، بیان داشت: ایجاد 10 مرکز برای آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در شهرهای رشت و لنگرود توسط سازمان بهزیستی گیلان امکانپذیر است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول