اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گیلان خبر داد:

تشکیل کمیته ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی گیلان

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان از تشکیل کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی این استان خبر داد و گفت: سکونت‌گاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده گیلان زیر پوشش این کمیته قرار می‌گیرد.

تشکیل کمیته ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غلامعلی رضوانی عصر امروز در نخستین جلسه کمیته ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه گیلان اظهار داشت: فعالیت‌های قابل توجه‌ای در مناطق ویژه گیلان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های مذکور صرفاً مادی نیست، افزود: فعالیت‌های فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی گیلان صورت می‌گیرد.
رضوانی به هجمه سنگین فرهنگی دشمن برای مقابله با نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که از نظر مادی در رفاه هستند نیز در معرض خطر و مشکلات فرهنگی قرار دارند.
معاون استاندار گیلان با اشاره به اینکه آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی در تمام مناطق وجود دارد، تصریح کرد: رسیدگی بیشتری باید به نقاط محروم انجام شود.
وی با اشاره به مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در گیلان، خاطرنشان کرد: روند شکل‌گیری و گسترش مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در بیشتر شهرها موجب شده تا خدمات شهری مطلوب در این نقاط کمتر ارائه شود.
رضوانی فقر اقتصادی و فرهنگی را ناشی از روند شکل‌گیری این مناطق دانست و ابراز داشت: مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی موجب بستری برای بروز و رشد سریع مسائل و آسیب‌های اجتماعی شده است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان با اشاره به اینکه رویکرد سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی در مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی از سال 82 صورت گرفته است، گفت: تلاش شده از شکل‌گیری مناطق جدید جلوگیری شود ضمن اینکه به رسمیت شناختن مناطق موجود و ارائه بخشی از امکانات و خدمات شهری به آنها مد نظر بوده است.
وی توجه به شاخص‌های اجتماعی نقاط حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ساختارها و رفتارهای اجتماعی ساکنان این مناطق را از نکته‌های مغفول مانده توصیف کرد و بیان داشت: بی‌توجهی به این موارد سبب گسترش جرایم اجتماعی و مسائل متعددی است که مدیریت امور اجتماعی را در سطح ملی و منطقه‌ای به چالش می‌کشاند.
رضوانی اهداف این سند را بر بسترسازی در ارتقای شرایط محیطی به نحو پایدار و فراگیر برای رشد سلامتی، امنیت، امید، ایمان و کرامت انسانی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی موجود و زمینه‌سازی به منظور بهره‌مندی از امتیازهای شهری و تعمیق فرهنگ شهری برای ساکنان این سکونت‌گاه‌ها به همراه مشارکت همه‌جانبه آنها در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‌های محلی عنوان کرد.
معاون استاندار گیلان رسیدگی به امور فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه استان را یک ضرورت خواند و اذعان داشت: جمعیتی در این نقاط ساکن هستند و مطالبات و نیازهای حقیقی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی از تشکیل کمیته‌ای برای هدایت امور فرهنگی و اجتماعی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در گیلان خبر داد و افزود: بررسی و به‌کارگیری زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها با عنوان کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی انجام می‌شود و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده استان زیر پوشش این کمیته قرار می‌گیرد.
رضوانی، دستیابی به اهداف اسناد ملی و فرادستی قانون برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز 20 ساله کشور، سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و سند کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی را یکی از اهداف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان اعلام کرد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاه‌ها به منظور پیشگیری از بروز آسیب‌ها و کج‌روی‌های اجتماعی در مناطق ویژه اجتماعی را یکی دیگر از اهداف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان برشمرد و افزود: شناسایی و بررسی وضعیت شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق مذکور و برنامه‌ریزی برای ارتقای آنها و همچنین شناسایی و استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد در توانمندسازی ساکنان و ارتقای وضعیت شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی آنها از جمله اهداف این کمیته است.
به گفته وی، بررسی و تحلیل ابعاد اجتماعی و فرهنگی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها درباره سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ارائه پیشنهادها برای کاهش پیامدهای منفی آنها از دیگر اهداف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه است.
رضوانی بررسی و تلفیق برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در زمینه کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی گیلان را از وظایف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان دانست.
معاون استاندار گیلان تصریح کرد: با توجه به فعالیت ستاد توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در استان‌ها و ارتباط تنگاتنگ اقدام‌های عمرانی و بهسازی با کاهش زمینه‌ها و بسترهای مسائل اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ریزی‌های کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان باید همگام با طرح‌های مطالعات و شناسایی ستاد مذکور و اقدام‌های انجام شده باشد.
به گفته وی، تعیین اولویت‌های مطالعات و پژوهش‌های علمی در مناطق ویژه اجتماعی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی مناطق از دیگر  وظایف کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی گیلان است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول