اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین:

کرامت انسانی باید در مدارس تقویت شود

خبرگزاری فارس: معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: کرامت انسانی باید در محیط خانه و مدرسه تقویت شود.

کرامت انسانی باید در مدارس تقویت شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فاطمه بهرامی پیش از ظهر امروز در همایش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی که در سالن اجتماعات شهید رجایی برگزار شد، بیان کرد: وقتی خداوند متعال خلقت را کامل کرد، از روح خود در خلقت انسان دمید و خود نیز آفریده خود را تکریم کرد چراکه به همه مخلوقات خود دستور داد که به انسان تعظیم کنند.
وی ادامه داد: خداوند انسان را بزرگ کرد و حرمت نهاد و ارزش گذاشت، این بالقوه در وجود هر انسانی نهادینه شده ولی احتیاج به تربیت و تحصیل دارد تا در محیط تربیتی بالفعل شود و بهترین کسی که در این جریان می‌تواند اثرگذار باشد، معلمان هستند زیرا مفاهیم اساسی و پایه چه برای تربیت و چه برای یادگیری آنها به وسیله شما بنیانگذاری می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: اگر امروز دنیای غرب با بن‌بست‌های تربیتی روبه‌رو می‌شود و به مفاهیم و ارزش‌های دینی بازمی‌گردد و آنها را ملاک قرار می‌دهد، ما این افتخار را داریم که دارای فرهنگی غنی و پربار از ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب هستیم.
وی عنوان کرد: ما وظیفه داریم زمینه تقویت آن قوه‌ای که خداوند متعال در وجود ما قرار داد و سبب شد که قلب ما حرم‌الله و امن الهی شود و زمینه‌ساز آن تربیتی شویم که کسب آن مکارم و اخلاق را داشته باشد.
بهرامی اعلام کرد: امام هادی (ع) می‌فرماید اگر کسی برای خودش و برای نفسش ارزش قائل نباشد، هیچکس از شر او در امان نیست چراکه غریزه حب ذات و حب نفس اولین غریزه‌ای است که خداوند به انسان عنایت می‌فرماید و اگر انسان برای خود ارزش قائل نباشد برای هیچ موجودی ارزش قائل نمی‌شود و انسان‌ها از شر چنین کسی در امان نیستند.
وی تأکید کرد: باید این زمینه در محیط خانه و مدرسه فراهم شود که این کرامت انسانی تقویت شود و در مناسبت‌های فردی و اجتماعی و روابط انسانی لحاظ شود اگر امروز در روابط انسانی و فردی مشکل داریم باید بدانیم که کجا باید دنبال حل این مشکل باشیم.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: انسان با محبت و همدلی زنده است و اگر قرار باشد که این محبت در مدرسه و محیط خانه ایجاد نشود و سنت‌های زیبای گذشته مانند صله ارحام نباشد، پس کجا باید این نیازهای عاطفی فرزندان ما ارضا شود و یاد بگیرد چگونه با دیگران رفتار کند و بداند در مقابل اعمال و حرکات خود مسئول است.
در ادامه یکی از اساتید حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برای ایجاد کرامت، عزت نفس و ارزنده‌سازی در دانش‌آموزان توجه به چند شاخص اهمیت بسیاری دارد که نخستین شاخص توجه به ویژگی‌های حاکم بر نفسانیت دانش‌آموزان است.
حجت‌الاسلام محمد اسماعیلی افزود: خوشبختانه خداوند متعال بیش از 99 درصد ارزنده‌سازی و عزت نفس را در وجود انسان‌ها قرار داده و مستعد کرده است و ما باید فقط یک درصد باقیمانده را کشف کرده و به اجرا و عمل گذاریم.
وی با اشاره به ویژگی‌های حاکم بر نفس دانش‌آموزان توضیح داد: همه دانش‌آموزان به صورت فطری تکریم‌پذیر و تحقیرگریز، محبت‌پذیر، قهرستیز، تایید طلب، انتقادگریز، تشویق طلب، تنبیه گریز، دوستدار محبت، امنیت‌طلب، آرامش‌خواه، دوستدار محیط سرشار از صمیمت و صفا در زندگی هستند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: با توجه به این ویژگی‌ها است که به دانش‌آموزان کرامت را می‌بخشیم و فقط کافی است با ادبیات خود در سطح فهم آنها رفتارهای ارزشی را در وجود آنها نهادینه کنیم.
وی اعلام کرد: شاخص دوم برای کرامت بخشیدن به دانش‌آموزان، تقویت حیاست، توجه دادن دانش‌آموزان به آثار مثبت و سودمند حیا در زندگی دنیوی، تعریف و تمجید دانش‌آموزان با حیا و دوری از عوامل حیا زدا از جمله مواردی است که می‌تواند موجب تقویت حیا در دانش‌آموزان شود.
اسماعیلی یادآور شد: معلمان باید بسیار مراقب رفتار خود با دانش‌آموزان باشند زیرا دنیا برای بی‌حیا کردن فرزندان ما بسیج شده است و ما باید قبل از اینکه دنیای غرب برای آنها برنامه‌ریزی کند، ما برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم و ایجاد ارتباط روحی و معنوی با دانش‌آموزان شاخصی در ایجاد کرامت در این قشر است.
وی اضافه کرد: برای ارتباط خوب با دانش‌آموزان قدم اول این است که دانش‌آموزان را دوست داشته و آنها را جزئی از خود بدانیم، پذیرفتن دانش‌آموز آنگونه که هست و گوش دادن کامل به سخنان و اظهارنظر آنان از دیگر قدم‌هاست و معلم از این طریق می‌تواند منشأ خیر و برکات برای دانش‌آموزان باشد و بنده معتقد هستم حجم دروس باید کاهش یابد تا معلم فرصت یابد با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول