اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس اداره ارشاد میناب خبر داد:

برگزاری بزرگداشت حسینعلی قضایی در میناب

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب از برگزاری مراسم بزرگداشت حسینعلی قضایی مرثیه سرای مینابی در این شهر خبر داد.

برگزاری بزرگداشت حسینعلی قضایی در میناب
اسماعیل جهانگیری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در میناب اظهار داشت: حسینعلی قضایی مرثیه سرای شهیر و نامدار قرن 13 قمری در جنوب کشور است که در میناب به دنیا آمده است.
وی افزود: مرحوم قضایی از شاعران و مرثیه سرایان بزرگی است که در رثای اهل بیت (ع) و بیشتر در باب امام حسین (ع) و حادثه کربلا شعر گفته و اکثر نسخ تعزیه میناب و حتی بخشی از استان نیز مربوط به این خادم اهل‌بیت (ع) است.
رئیس اداره ارشاد میناب ادامه داد: مداحان و ملاهای محلی در میناب و دیگر نقاط استان هنوز از اشعار پرمغز قضایی در نوحه خوانی، تعزیه خوانی و روضه خوانی بهره می‌برند و هنوز کسی نتوانسته در این راستا جای وی را پر کند و یا اشعارش را جایگزین شعرهای پرمحتوای قضایی کند.
وی بیان کرد: گر چه از سیر زندگی این مرثیه سرا اطلاعات دقیق و مستندی وجود ندارد اما گفته‌های برخی بزرگان و بستگان وی حاکی از تحصیل مرحوم حسینعلی قضایی در یک مدرسه دینی در نجف اشرف است.
این مسئول افزود: کتب زیادی درباره قضایی و اشعارش نوشته و به چاپ رسیده که می‌توان به آخرین کتاب نوشته شده یعنی"تطبیق تعزیه میناب با تاریخ اولیه اسلام" نوشته عباس کریمی و حاجی خادمی اشاره کرد.
جهانگیری افزود: مراسم بزرگداشت این شاعر و نوحه سرا در دی‌ماه سال‌جاری و در ایام ماه صفر  و در سطح ملی در میناب برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم با اداره کل ارشاد استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.
رئیس اداره ارشاد میناب همچنین از بازسازی قبر این مرثیه‌سرا خبر داد و افزود: از مرحوم قضایی می‌توان نماد ابراز ارادت مردم میناب و جنوب کشور به اهل بیت (ع) عصمت و طهارت و خاندان رسول گرامی اسلام (ص) و یک چهره ملی نام برد.
جهانگیری با اشاره به برنامه‌های اجرا شده توسط اداره ارشاد در میناب گفت: برپایی نمایشگاه خط در گرافیک، نمایشگاه نقاشی رنگ روغن، برگزاری شب شعر بیداری، بصیرت و مقاومت به مناسبت میلاد حضرت زهرا (ع) و حضرت امام خمینی (ره) و فتح خرمشهر از برنامه‌های سال 89 در این شهر بوده است.
وی بیان کرد: مسابقه حفظ خطبه 202 نهج البلاغه در ایام فاطمیه، برپایی هشت نمایشگاه کتاب در زمینه‌های علوم قرآنی، ادبیات، تاریخ و علمی، برگزاری مسابقه حفظ سوره محمد (ص) ویژه بزرگسالان و حفظ 30 جزء برای جوانان از دیگر برنامه‌های ارشاد در سال گذشته است.
وی افزود: در حوزه نمایش و تئاتر، اجرای عموم نمایش طنز "هیچ جا همه جا" به کارگردانی علی کریمی به منظور ایجاد فضای شاد و فرحبخش و اجرای تئاتر کودک توسط گروه هنری رنگین کمان از برنامه‌های حوزه نمایش و تئاتر در سال گذشته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد میناب اضافه کرد: در اعیاد قربان تا غدیر  و دهه ولایت در سال گذشته 110 برنامه فرهنگی با همکاری مردم و هدایتگری ارشاد در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و کانون‌های مساجد میناب برگزار شد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول