اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برگزاری یک نمایشگاه در گرگان؛

هدف‎های گمشده در ششمین نمایشگاه تخصصی مبلمان گلستان

خبرگزاری فارس: برگزاری نمایشگاه‎ها فرصتی مناسب برای معرفی کالا و خدمات است که اگر درست و براساس اهداف تعریف شده باشد می‎تواند در توسعه اقتصادی و رفع بیکاری منطقه موثر باشد.

هدف‎های گمشده در ششمین نمایشگاه تخصصی مبلمان گلستان
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در روزهای پایانی ششمین نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی که به میزبانی استان گلستان برای پنج روز متوالی برگزار شد فرصتی فراهم آمد تا ما نیز همانند دیگر شهروندانمان گذری به این نمایشگاه داشته باشیم و در خزان رنگارنگ پاییزی، چشمانمان را به این صنعت کشور که در یک جا گردهم آمده دعوت کنیم، گزارشی که می‎خوانید برشی از اتفاق‎های امسال نمایشگاه مبلمان داخلی است با ما همراه باشید.
این نمایشگاه از همان بدو ورود چشم نوازی می‎کرد ترکیب رنگ‎های متنوع، طرح‎های مدرن امروزی و نقش و نگارهای متنوع بر روی این صنعت زیبا، حس کنجکاوی‌ات را  برمی‎انگیخت تا شاید در نمایشگاهی که درصدی تخفیف را شامل شده بتوانی خرید مناسبی داشته باشی همه مشغول بازدید هستند و فروشندگان نیز از محاسن کالاهایشان می‎گویند اشتیاق در چشمان مردمان‎مان موج می‎زند.  
 
* مبلمانی پیدا نکردم که قیمت آن زیر یک میلیون تومان باشد
خانم جوانی که به همراه مادرش به این نمایشگاه آمده می‎گوید: این نمایشگاه بسیار خوب بود هم از نظر مدل‎های آن و هم از نظر قیمت‎ها راضی هستم حتی خرید هم کرده‎ام چون این تفاوت قیمت، واقعا وجود داشت با این حال اگر قیمت‎ها کمی پایین‎تر بیاید بهتر است چون در این نمایشگاه مبلمانی پیدا نکردم که قیمت آن زیر یک میلیون تومان باشد.
وی اضافه می‎کند: من توسط یکی از دوستانم متوجه شدم که چنین نمایشگاهی در حال برگزاری است و مشتاق شدم تا به اینجا بیایم و از لحاظ رفت و آمد به دلیل اینکه ماشین شخصی داریم مشکلی وجود نداشت، اما کسانی که ماشین ندارند به دلیل دوری مسافت و زمان‎بندی نامناسب بازدید از نمایشگاه را برایشان کمی سخت‎تر می‎کند.
ما هم معتقدیم چه خوب می‎شد اگر عوامل نمایشگاه در امر تبلیغات کمی مصمم‎تر می‎شدند تا مشتری قبل از خرید اطلاعاتی را در مورد کیفیت اجناس مورد نظرش کسب می‎کرد چرا که اگر تبلیغات نباشد مشتری بی‎اطلاع چگونه می‎تواند هدایت شود بنابر این برای عرضه، یکی از پایه‎های فروش، تبلیغات است که در اغلب نمایشگاه‎های داخلی، تبلیغات کمرنگ و ناچیز هستند که این سهل‎انگاری ضربه بزرگی به تحقق اهداف برپایی نمایشگاه می‎زند.
 
* نمایشگاه خوبی بود اما تبلیغات به حد مطلوب دیده نمی‌شد
جلوتر می‎رویم این بار خواستیم تا وضعیت نمایشگاه را از دیدگاه یک غرفه‎دار بشنویم.
امیر حیدری که از شرکت مبلمان لوکس و از یافت‎آباد تهران آمده می‎گوید: نمایشگاه خوبی بود، اما تبلیغات به حد مطلوب دیده نمی‎شد که از بنرهای موجود در سطح شهر واقعا وضعیت تبلیغات ضعیف را حس می‎کنی با این حال استقبال مردم بد نیست، اما نمی‎دانم چرا خرید نمی‎کنند هر چند که قیمت‎ها شکسته شده است.
حیدری می‎افزاید: برای نخستین بار است که در نمایشگاه مبلمان استان گلستان شرکت می‎کنم و قبلا نیز در نمایشگاه شیراز حضور داشته‎ام، اما وقتی به مشتری می‎گوییم این اجناس، کار تهران است باز هم استقبال نمی‎کنند و فکر می‎کنم استقبال از غرفه‎های خود استان بیشتر باشد.
وی که بازار فروش خوبی در این نمایشگاه نداشته است، خاطرنشان می‎کند: اگر بار دیگر به نمایشگاه مبلمان گلستان دعوت شوم حضور نخواهم یافت چون جز ضرر چیزی عایدمان نمی‎شود.
وی از مسئولان برگزار کننده خواست تا با تبلیغات مناسب در رضایت غرفه‎دار و مشتری تلاش بیشتری کنند و متناسب با فصل خرید مشتریان اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند تا بیشترین میزان استقبال وجود داشته باشد.
 
* قیمت‎ها برای اقشار کم درآمد خیلی بالاست
خانم رضازاده به اتفاق همسرش از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه است که آمده با اندک پول ماهانه‎ای که در می‎آورند متناسب با درآمدشان خرید کنند او می‎گوید: برای من که یک زندگی معمولی دارم خریدن این گونه لوازم مبلغش بالاست و در وسعم نمی‎گنجد که بیایم مبل ۳ یا ۴ میلیونی تومانی بخرم و آن را در یک واحد آپارتمانی 70 متری استفاده کنم مبلمان نمایشگاه هم به لحاظ کیفیت و هم قیمت بد نیستند، ولی قیمت‎ها برای اقشاری مانند ما خیلی بالاست.
وی می‎گوید: دو سال پیش مبلمانم را از تهران خریدم که مبلغ آن 850 هزار تومان بود و خیلی هم شیک، اما الان همان مبل در این نمایشگاه قیمت بیشتری دارد وقتی از فروشنده می‎پرسم در جوابم می‎گوید که هزینه بار، هزینه ایاب و ذهاب می‎خورد و هزار تا هزینه دیگر که سبب می‎شود روی قیمت‎ها تاثیر بگذارد.
رضازاده ادامه می دهد: اگر فروشندگان کمی با مشتری راه بیایند و به صورت اقساط پایین‎تر، کالا را در اختیارشان قرار بدهند بهتر می‎شد تا مشتری امکان خرید را داشته باشد وگرنه برای اقشاری مانند من که بخواهم یک دفعه یک میلیون و خرده‎ای را برای یک جنس برای لوازم خانگی بپردازم مشکل است شاید من سالانه بتوانم با وجود اینکه دو نفر هم بیشتر نیستیم و شوهرم نیز از یک حقوق متوسط برخوردار است در سال یک جنس یک میلیونی بخرم در غیر این صورت در وسعم نیست.
 
* هیچ گونه حمایتی از صنعت مبلمان نمی‎شود
در غرفه‎ای دیگر فروشنده‎ای مشغول صحبت کردن با یکی از خریداران است، اما انگار مشتری قصد خرید ندارد و بعد از اتمام حرف‎هایشان با جاوید مظفری که از شرکت مبلمان چوب چین تهران در این نمایشگاه حضور یافته وارد مباحثه می‎شویم او که دومین سال است که در این نمایشگاه شرکت می‌کند از وضعیت استقبال مردم راضی نیست و این عدم استقبال را در شرایط بد اقتصادی مردم عنوان می‎کند و می‎گوید: نمایشگاه به لحاظ امکانات داخلی خوب است و تقریبا همه چیز اصولی است، اما خرید واقعا خوب نیست.
مظفری به نقاط ضعف این نمایشگاه اشاره می‎کند و می‎افزاید: اگر روی پارتیشن‎بندی نمایشگاه کار شود و امکاناتی را مانند سکو در اختیارمان قرار دهند تسهیل در کارمان به وجود می‎آمد همچنین امکاناتی نظیر آب سرد کن، در اختیار قرار دادن LCD، میز و صندلی و از همه مهم‎تر برای اسکان شرکت‎کنندگان خارج استان متاسفانه هیچ برنامه‎ای صورت نگرفته است.
وی از مسئولان برگزارکننده خواست تا هزینه‎های اجاره غرفه‎ها را کمی پایین‎تر بیاورند و تصریح می‎کند: برای هر مترمربع 74 هزار تومان اجاره می‎پردازیم.
مسئول غرفه شرکت مبلمان چوب چین تهران معتقد است که هیچ گونه حمایتی از صنعت مبلمان نمی‎شود و در ادامه خاطرنشان می‎کند: 80 درصد کسانی که در تهران کارگاه دارند به خاطر هزینه‎های سنگین و عدم حمایت در گوشه و کنار منزوی شده‎اند.
 
* از طرف نمایشگاه مبلمان دعوت نشده‎ایم
غرفه‎دار شرکت مبلمان گلستانی نیز از دیگر فروشندگانی است که او نیز از استقبال مردم ناراضی است و می‎گوید: حضور مردم نسبت به سال گذشته خیلی ضعیف‎تر شده و من دلیل آن را به خاطر تبلیغات کم و برگزاری بی‎موقع آن می‎دانم.
محمود بابایی می‎افزاید: این فصل رونق خوبی برای مبلمان ندارد ما در فروشگاه‎هایمان به این موضوع واقف هستیم که در این موقع از سال افت فروش وجود دارد حتی به مسئولان انعکاس داده‎ایم، اما گوش شنوایی پیدا نکردیم.
وی از چگونگی دعوت و حضور در نمایشگاه بسیار ناراضی است و خاطرنشان می‎کند: در هر صنف و مجمعی اتحادیه وجود دارد، اما وقتی که به اتحادیه‎مان رجوع کردیم به ما گفتند از طرف اداره کل بازرگانی دعوت‎نامه‎ای برایمان نیامده و با وجودی که یک گلستانی هستم؛ اما از بچه‎های تهران باخبر شدم که قرار است در گلستان چنین نمایشگاهی برگزار شود.
بابایی از مسئولان خواست تا برای سال آینده تعامل خوبی با اتحادیه‎ها برقرار کنند و در ادامه گفت: ما حمایت مالی نمی‎خواهیم اما خواهش می‎کنیم کمی برای شرکت‎های داخل استان ارزش قائل شوند چرا که ما در استان هزینه دارایی می‎پردازیم، هزینه جواز کسب می‎دهیم، عوارض شهرداری هم از ما می‎گیرند، اما باز هم اولویت با تهرانی‎ها است چرا باید من که گلستانی هستم از بدترین جایگاه در نمایشگاه برخوردار باشم آن هم کنار دستگاه برشی که وقتی به کار می‎افتد سر و صدای سرسام‎آوری تولید می‎کند و زمانی که مشتری می‎آید اصلاً به این غرفه توجهی نکرده و می‎خواهد خود را هر چه زودتر از این سرو صدا نجات دهد.
وی همچنین گفت: در کل فضای نمایشگاه عالی است و در حد استاندارد است و حتی شاید در استان‎های دیگر این امکانات وجود نداشته باشد با این وجود لازم است کمی در ارائه امکانات و اطلاع‎رسانی، بیشتر دقت شود.
 
* فروش ابزار در این نمایشگاه از کشش خوبی برخوردار نیست
محمدرضا غفاری از شرکت توکل استان خراسان به نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی، ماشین‎آلات، یراق‎آلات و صنایع چوب دعوت شده او که در غرفه‎اش خدمات دستگاه برش و لبه چسبان‎های نجاری را ارائه می‎دهد می‎گوید: نخستین سالی است که به نمایشگاه استان گلستان آمده‎ام، اما چیزی که هست فروش ابزار در این نمایشگاه از کشش خوبی برخوردار نیست و با وجودی که چهار روز از نمایشگاه می‎گذرد، هیچ فروشی نداشتم.
غفاری می‎افزاید: اگر در اطلاع‎رسانی رشته‎های کار، تفکیک می‎شد فکر می‎کنم استقبال خوبی صورت می‌گرفت، اما چون نمایشگاه تخصص ابزار نبود استقبال مشتریان کم شده است.
به هر حال ششمین نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی، ماشین‎آلات، یراق‎آلات و صنایع چوب در استان گلستان به مدت پنج روز در نمایشگاه بین‎المللی گلستان به نمایش گذاشته شد تا فرصتی برای دسترسی بهتر اقشار جامعه به انواع کالاها با قیمت مناسب، افزایش قدرت انتخاب و خرید مصرف‎کنندگان و نیز حمایت از تولیدکنندگان محصولات با کیفیت داخلی را برای همگان مقدور کند، اما به راستی برگزاری این نمایشگاه توانسته رضایت غرفه‎داران و مشتریان را فراهم کند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول