اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابهر:

جوانان زیر بار مهریه‌های سنگین نروند

خبرگزاری فارس: امام جمعه ابهر با انتقاد از گسترش برخی بدعت‌ها در ازدواج جوانان گفت: جوانان زیر بار مهریه‌های سنگین نروند.

جوانان زیر بار مهریه‌های سنگین نروند
به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به اوصاف متقین در کلام امام علی(ع) اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) با بیان اینکه «فَمِنْ عَلامَةِ اَحَدِهِمْ اَنَّکَ تَرى لَهُ قُوَّةً فى دین وَ حَزْماً فى لین، وَ ایماناً فى یَقین وَ حِرْصاً فى عِلْم وَ عِلْماً فى حِلْم وَ قَصْداً فى غِنًى» یکی دیگر از اوصاف انسان‌های متقی را نیرومندى در دین، دوراندیشى با نرمى، ایمان همراه با یقین، حرص در دانش، علم با بردبارى، میانه‌روى در توانگرى اعلام می‌کند.
وی با بیان اینکه انسان‌های متقی دارای صفات فروتنى در عبادت، آراستگى در تهیدستى، بردبارى در سختى و جویایى حلال هستند، ابراز داشت: امام علی(ع) این مهم را به بیان « وَ خُشُوعاً فى عِبادَة وَ تَجَمُّلاً فى فاقَة وَ صَبْراً فى شِدَّة وَ طَلَباً فى حَلال» عنوان می‌دارد.
خطیب جمعه ابهر در ادامه با اشاره به سالروز شهادت امام جواد(ع) و بیان ویژگی‌های اخلاقی آن امام همام خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) به عنوان جوان‌ترین امامی که به مقام شهادت نائل شدند، میراث‌های گرانبهایی را از خود به جا گذاشته‌ است.
وی به روایتی از امام جواد(ع) مبنی بر اینکه « مَنْ أصْغی إلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَاللهَ وَ إنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ» اشاره و تصریح کرد: هرکس به شخصی سخنران علاقمند و متمایل باشد بنده اوست، پس چنانچه سخنور برای خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خدا است و اگر از زبان شیطان و هوی و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.
حجت‌الاسلام رحیمی افزود: همه آحاد جامعه باید توجه داشته باشند که زیر سایه و پرچم هر کسی نرفته و بر سفره سیاسی هر کسی ننشسته بلکه ملاک را ولایت و معارف دینی و الهی قرار دهند.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) بر لزوم الگو قرار گرفتن این پیوند آسمانی در ازدواج‌های امروز جامعه تاکید و اضافه کرد: ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) ازدواج دو نور و دو دریا بود که ازدواج آن‌ها نیز بر اساس سادگی و بر اصول و موازین دینی بود.
امام جمعه ابهر ضمن انتقاد از گسترش فرهنگ اسراف در هزینه‌ مراسم‌های ازدواج در سطح کشور عنوان داشت: متاسفانه برخی رسوم و هزینه‌های صورت گرفته در مراسم‌های ازدواج بر خلاف معارف اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم است.
وی تصریح کرد:‌ متاسفانه در کنار هزینه‌های بالای مراسم عروسی، شاهد مهریه‌های سنگین و وحشتناک هستیم که وظیفه جوانان است که زود ازدواج کنند و والدین ایشان نیز زمینه ازدواج آن‌ها را فراهم کنند ولی در این میان جوانان نباید به هیچ عنوان زیر بار مهریه‌های سنگین بروند.
حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه مهریه‌های سنگین و شیطانی موجب ضربه زدن به زندگی است، گفت:‌ متاسفانه برخی با چشم و هم چشمی‌ موجب بدعت‌گذاری‌ شده‌اند ولی همین افراد با وجود صرف کردن هزینه‌های کلان در مراسم‌های مختلف، نسبت به پرداخت خمس مال خود اقدام نمی‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: بسیج دانش‌آموزی نیز همچون اقشار دیگر بسیج همچون نور می‌درخشد ولی به دلیل آلوده شدن فضا، مسئولان سپاه و بسیج باید نسبت به بصیرت‌افزایی و ارتقای سطح هوشیاری دانش‌آموزان تلاش و همت مضاعفی داشته باشند.
خطیب جمعه ابهر اضافه کرد: باید در طرح‌های بصیرتی به جوانان و نوجوانان اعلام شود که کشور ایران پیش از انقلاب در چه جایگاهی بوده و امروز به برکت نظام و انقلاب در چه جایگاهی قرار دارد.
وی با بیان اینکه نظم جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج اقتدار و عظمت قرار گرفته است، اظهار داشت:‌ با این وجود برخی از دشمنان اعلام می‌کنند که منتظر یک موج در کشور ایران هستند و ما به آن‌ها بیان می‌کنیم که 9 دی و هشت سال دفاع مقدس همان موج بود و اگر موجی بخواهد در ایران شکل بگیرد، بر اساس پیروی از ولایت و شعار جانم فدای رهبر است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول