اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‏و‏گوی فارس با مصطفی کواکبیان:

سرانه کتابخوانی سمنان از متوسط کشوری پایین‏تر نیست

خبرگزاری فارس: نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه مطالعه کتاب و وضعیت کتاب‏خوانی در استان از مجموع متوسط سرانه کشور پایین‏تر نیست.

سرانه کتابخوانی سمنان از متوسط کشوری پایین‏تر نیست
مصطفی کواکبیان امروز در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در سمنان، با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب سمنان در خصوص وضعیت فرهنگی استان اظهار داشت: سمنان در مجموع یکی از استان‏های باسابقه دیرینه در فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است.
وی گفت: ما در گذشته نه چندان دور "هفت گنج" معروف استان را داریم؛ بزرگانی چون علاءالدوله سمنانی، فروغی بسطامی، بایزید بسطامی، ابن‏ یمین فریومدی، منوچهری دامغانی، یغمای جندقی و شیخ‏ ابوالحسن خرقانی، هفت گنج معروف استان هستند و این‏ها نشانگر وضعیت فرهنگی مناسب استان است.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود تالیفات و آثار فاخر و نویسندگان زیاد در این استان گفت: با توجه به جمعیت استان در کل کشور، داشتن یک روزنامه و چندین هفته‏نامه در کشور بی‏نظیر و کم‏نظیر است.
کواکبیان ادامه داد: با همه این مسائل نمی‏شود گفت که در وضعیت مطلوب قرار داریم و باید همه دست‏اندرکاران فرهنگی تلاش فراوانی در این حوزه داشته باشند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که چقدر پیگیر فعالیت‏های فرهنگی استان و شهرستان هستید و بحث کتاب و کتاب‏خوانی در این زمینه چه جایگاهی دارد، گفت: بنده قبل از اینکه به عنوان نماینده مردم شهرستان سمنان در مجلس شورای اسلامی مطرح باشم، به عنوان مدیرمسئول روزنامه پیام استان سمنان خود را معرفی می‏کنم و به طور ذاتی با دست‏اندرکاران فرهنگی و به خصوص کتاب‏خوانی در استان و کشور در ارتباط هستم.
کواکبیان ادامه داد: دغدغه‏های فرهنگی ما با توجه به مسئولیت نمایندگی مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی دوچندان شده و در این خصوص جلسات متعددی با مسئولان استان و کشور برای پیگیری و حل مسائل فرهنگی استان برگزار می‏کنیم.
وی تصریح کرد: تمام سعی و تلاش خود را برای حل مشکلات فرهنگی استان انجام خواهیم داد و در این باره کارهای زیادی نیز به نتیجه رسیده است.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای افزایش مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‏خوانی نیز اینگونه پاسخ داد: معتقدیم که سرانه مطالعه کتاب و وضعیت کتاب‏خوانی در استان از مجموع متوسط سرانه کشور پایین‏تر نیست و برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‏خوانی باید دانش‏آموزان و دانشجویان را به خواندن کتاب‏های غیردرسی تشویق کنیم اما این کار به برنامه‏ریزی مدون احتیاج دارد.
کواکبیان اضافه کرد: اگر بتوانیم طوری برنامه‏ریزی کنیم که عادت به مطالعه را از کودکی به فرزندانمان یاد دهیم، بسیار موثر است؛ چرا که کشورهای موفق در این زمینه برنامه‏ریزی را از دانش‏آموزان و دانشجویان آغاز کرده‏اند و کشور ژاپن الگویی بوده که در این زمینه موفق است.
وی ادامه داد: موسسات مردم‏نهاد در زمینه کتاب‏خوانی باید کمک کار دولت شوند و در نهادهایی مانند پایگاه‏های مقاومت بسیج، کانون‏های فرهنگی، مراکز بزرگ خرید، مساجد، محل تجمع عمومی مثل پارک‏ها، اتوبوس‏ها و مترو، ورزشگاه‏ها و . . . نیز باید زمینه دسترسی آسان مردم به کتاب را فراهم کرد.
کواکبیان در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‏ها نیز گفت: یکی از اقدامات خوب، موثر و قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‏اندازی نمایشگاه کتاب در استان‏های کشور بوده و این راهکار عادت دادن مردم به کتاب و کتاب‏خوانی است و باعث دسترسی آسان مردم به کتاب‏های تازه انتشار می‏شود.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به تخفیف قابل توجه در فروش کتاب در این نمایشگاه، امیدواریم که دانش‏آموزان، دانشجویان و عموم مردم فرهنگ‏دوست استان از این فرصت پیش آمده استفاده کنند.
کواکبیان خاطرنشان کرد: مردم اگر در قبال دریافت کتاب پول پرداخت کنند، بیشتر به آن توجه دارند و به مطالعه آن کتاب می‏پردازند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول