اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

مدیریت آب در اصفهان نارسا عمل کرده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و چهره ماندگار کشور در سال 1372 گفت: مدیریت آب در طول این سال‌ها در استان اصفهان نارسا عمل کرده است.

مدیریت آب در اصفهان نارسا عمل کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ایران قاضی پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی خشکسالی، زاینده‌رود، چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: قانون ملی شدن منابع آب، طومار شیخ بهایی و قانون توزیع عادلانه آب جزو چشم‌اندازهای بخش آب و وزارت نیرو است.
وی ادامه داد: توسعه پایدار بر پایداری و استمرار در توسعه برای همگان و نسل ملی آینده در تمام زمان‌ها و بر تمام ‌جانبه‌نگری پیچیده اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تاکید دارد.
چهره ماندگار استان در سال‌های 84 و 88 در ادامه افزود: خشکسالی صرفا یک پدیده فیزیکی نیست بلکه تعادل بین تقاضا و منابع آبی خشکسالی تعریف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه زمانی که توانایی طبیعت برای پاسخ‌گویی به نیاز بشر کاهش می‌یابد خشکسالی بروز می‌کند، تصریح کرد: بحران آب، ناپایداری توسعه و بحران مدیریتی از جمله چالش‌های زاینده‌رود به شمار می‌رود.
قاضی با بیان اینکه اساس هرگونه تفکر مدیران باید توسعه پایدار باشد و این مدیریت نیاز جامعه را باید هدف قرار دهد، گفت: تصمیمات مدیران نیز باید مبتنی بر دانش باشد و با یکپارچه‌نگری به حوضه زاینده‌رود نگاه شود.
وی بیان داشت: یکی از معایب اقدامات مدیریتی گسترش شهرها و کاهش کشاورزی در استان بوده و در سال‌های اخیر به گونه‌ای از آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری شده است که در برابر نسل‌های آینده نمی‌دانیم چه پاسخی بدهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مکانیزم تخصیص آب در استان اصفهان باید بیش از پیش به صورت علمی صورت گیرد و این در حالی است که در گذشته مدیریت آب بر اساس طومار شیخ بهایی با محوریت مردم بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته این مدیریت از سوی دولت اعمال شده است، افزود: در حال حاضر اقدامات مطلوبی در راستای واگذاری مجدد مدیریت آب به مردم در دست انجام است.
قاضی بیان داشت: مدیریت آب در طول این سال‌ها در استان نارسا عمل کرده که بحران آب به وجود آمده است و باید مدیران این نکته را در ذهن داشته باشند که انتقال بین حوضه‌ای آب حرکتی در راستای ایجاد امنیت آب نیست.
وی با بیان اینکه بارش‌ها در استان اصفهان 120 میلی‌متر و تبخیر آن یک‌هزار و 600 میلی‌متر است، افزود: هر ساله ذخایر آب زیرزمینی در استان اصفهان رشد منفی یک‌هزار و 200 میلیون مترمکعبی داشته است.
چهره ماندگار کشور در سال 1372 و چهره ماندگار استان در سال‌های 84 و 88 تصریح کرد: سرانه آب در استان اصفهان در حوضه 850 میلیون مترمکعب است و این در حالی است که سرانه آب در خود استان اصفهان 600 میلیون مترمکعب بوده که نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در این استان است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول