اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان یزد خواستار شد؛

مجلس با تصویب قوانین کاربردی از وقوع جرم جلوگیری کند

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: مجلس با تصویب قوانین کاربردی و عملی، راه‌کارهای خوبی برای پیشگیری از وقوع جرم در اختیار دستگاه قضایی دهد.

مجلس با تصویب قوانین کاربردی از وقوع جرم جلوگیری کند
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، غلامحسین حیدری عصر امروز در همایش علمی - کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی و در استان یزد بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایفی است که در قانون اساسی بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده اما متأسفانه ساز و کار این وظیفه خطیر در قوانین عادی پیش‌بینی نشده است.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران متصدیان دستگاه قضائی به هر نحوی تلاش کردند که به این وظیفه دستگاه قضائی جامه عمل بپوشانند که به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب موفق نشدند.
رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه قضائی گفت: این معاونت نوپا بوده و در راستای پیشگیری از وقوع جرم تاسیس شده که در همین مدت کوتاه تشکیل، موفقیت‌های خوبی به دست آورده است.
حیدری با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه همه دستگاه‌ها باید دخیل باشند، تصریح کرد: طبق اصول سوم و 21 قانون اساسی در راستای پیشگیری از وقوع جرم وظایف مهمی نظیر اقدامات فرهنگی و آموزش و پرورش به عهده دستگاه اجرایی گذاشته شده که حکایت از آن دارد که دستگاه قضائی به تنهایی مسئول نیست.
وی خاطرنشان کرد: مجلس می‌تواند با تصویب قوانین کاربردی و عملی، راهکارهای خوبی را برای پیشگیری از وقوع جرم در اختیار دستگاه قضائی قرار دهد.
حیدری همچنین تاکید کرد: دستگاه قضائی باید با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها و ریشه‌یابی جرائم، ناهنجاری‌ها در جامعه را به حداقل برساند.
مدیرکل پیشگیری حقوقی و قضائی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه پیشگیری از جرائم در جامعه یک امر فرا قوه‌ای است، گفت: این مسئله نیاز به یک سری اقدامات اساسی و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی نظیر فعالیت‌های امنیتی، انتظامی، فرهنگی و... دارد که خارج از توان دستگاه قضائی است و فقط مدیریت پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند بر عهده دستگاه قضائی باشد.
عسکری اظهار داشت: در حال حاضر لایحه پیشگیری از وقوع جرم تدوین و به مجلس ارائه شده که در حال تصویب است و طبق این لایحه، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به ریاست قوه قضاییه در مرکز و تمام استان‌ها تشکیل شود که امیدواریم تا پایان سال به تصویب برسد.
وی هدف از تشکیل این همایش را هماهنگی و مدیریت همه‌جانبه پیشگیری از وقوع جرم ذکر کرد و افزود: همه دستگاه‌ها نظیر بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و ... به نوعی اقداماتی پیشگیرانه در این زمینه بر اساس شناخت موضوعی و تلقی خود دارند اما هیچ کدام هماهنگ عمل نمی‌کنند.
عسکری مراحل مدیریت پیشگیری از وقوع جرم را پنج مرحله عنوان کرد و اظهار داشت: نخستین مرحله شناخت جرائم مهم به ترتیب وقوع آنها در هر استان است و در مرحله بعدی که مرحله آسیب‌شناسی است، علل و عوامل وقوع جرم مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس راهکارهایی برای پیشگیری تعیین و علمی و عملی‌ترین آنها انتخاب می‌شود.
وی ادامه داد: در مرحله چهارم طرح‌های اجرایی برنامه‌ریزی می‌شوند و در نهایت اثربخشی این طرح‌ها مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرند.
عسکری تصریح کرد: مدیریت پیشگیری از وقوع جرم در جامعه باید یک مدیریت جمعی باشد و تمامی مسئولان باید تعامل و همکاری جدی در این زمینه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: ادامه همایش علمی، کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در استان اصفهان و با حضور چهار استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و مرکزی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول