اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رحمانی‌فضلی: اجازه ورود به پرونده اختلاس را نداشتیم

آسیب معوقات بانکی کمتر از اختلاس اخیر نیست / شرط افزایش 3 برابری یارانه‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: آسیبی که معوقات بانکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند کمتر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیست.

آسیب معوقات بانکی کمتر از اختلاس اخیر نیست / شرط افزایش 3 برابری یارانه‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، عبدالرضا رحمانی‌فضلی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر افرادی هستند که مبالغ قابل توجهی تسهیلات از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، اما نسبت به بازپرداخت این تسهیلات اقدامی نکرده‌اند که این معوقات بانکی زمانی که روی هم انباشته شوند آسیب‌های فراوانی را به کشور وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: شاید بخش اندکی از این معوقات با توجه به شرایط تولید در کشور قابل توجیه باشد، اما بخش اعظمی از این معوقات قابل توجیه نیست که دیوان محاسبات به این بخش ورود پیدا کرده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور خاطر نشان ساخت: از نظر ما منابع مالی در سیستم اقتصادی کشور به منزله خونی است که باید همیشه جاری باشد، به هر حال اگر بخش اعظمی از این خون در یک جا بلوکه شود از نظر اقتصادی ضررهای فراوانی دارد.
رحمانی‌فضلی بیان داشت: هم‌اکنون میزان معوقات بانکی بسیار بالاست که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازپرداخت این معوقات اندیشیده شود.
وی با اشاره به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی اظهار کرد: بر اساس قانون دیوان محاسبات، اجازه ورود به بخش خصوصی را ندارد، چرا که دیوان محاسبات موظف به پیگیری و حسابرسی و رسیدگی به منابع بودجه عمومی است که در بخش دولتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در بخش نظارت بر واحدهای صنعتی که بیش از 50 درصد به بخش خصوصی واگذار شده است با مشکلاتی مواجه شده است، گفت: اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی موضوع و مسئله شخصی بوده است زیرا بانک صادرات چند سال قبل به بخش خصوصی واگذار شده بود.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به ورود بانک ملی در این اختلاس تصریح کرد:  یکی از دلایلی که بانک ملی اقدام به این کار کرده است به خاطر مابه‌التفاوت بهره یا سودی بوده که از آن کاری که انجام داده دریافت می‌کرده است که این پرونده وجود دارد.
به گفته وی  برآورد دقیق از دریافت‌های این فرد در سیستم بانکی توسط دیوان محاسبات در حال بررسی است.
رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سه برابری یارانه‌ها گفت: افزایش 3 برابری یارانه‌ها اگر از محل منابع قانونی، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باشد، اگر 10 برابر هم بشود مشکلی ندارد، ولی اگر قرار باشد از  محلی به جز منبع تعریف شده در قانون باشد که نه سه برابر، بلکه 5 درصد هم باشد، اثر اقتصادی نامطلوبی دارد و غیر قابل قبول است.
وی تاکید کرد: زمانی که پول اضافه باشد تقاضا و مصرف را بالا می‌برد و تعادل را به هم می‌زند و ایجاد تورم می‌کند که این  از نظر اقتصادی کار درستی نیست.
رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور در بحث پیشگیری از تخلفات از سایر کشورها جلوتر است، گفت: اقدامات دیوان محاسبات کشور در بحث پیشگیری از تخلفات بر اساس الگوگیری از سایر کشورها نبوده است.
رحمانی‌فضلی تاکید کرد: در حوزه پیشگیری بیشترین اقدام را تاکنون دیوان محاسبات ایران انجام داده است، این سیاست مخصوص ایران و انحصاری بوده است.
وی گفت: در حوزه پیشگیری  ایران جلوتر است، اما در حوزه‌های دیگر مانند استانداردسازی، شاخص‌ها  و برنامه‌ها از تجربه‌ سایر کشورها استفاده می‌کند.
رئیس دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر کارشناسان چینی در کشور هستند که مشغول آموزش ما در حوزه IT هستند، چند ماه قبل از هند کارشناسانی در حوزه حسابرسی عملکرد آموزش دادند  که این تبادل بین همه کشورها هست.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول