اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد:

تعیین نوع خواب بذر در تنظیم جوانه‌زنی مهم است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد گفت: تنظیم جوانه‌زنی از مراحل بسیار مهم است که باید در زمان مطلوب انجام گیرد.

تعیین نوع خواب بذر در تنظیم جوانه‌زنی مهم است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن قاسمی عصر امروز در دومین همایش علمی علوم و تکنولوژی بذر، با تاکید این مطلب اظهار داشت: برای تنظیم جوانه‌زنی باید در زمان مناسب انجام گیرد که عوامل کنترل‌کننده آن هورمون‌های گیاهی، ژن‌ها، ترکیبات پوسته، عوامل فورمولوژی، عوامل محیطی فاکتورهای سیگنال دهنده‌ای هستند که سبب القا و شکست خواب شود.
وی افزود: در سال 2004 انواع خواب بذر را در پنج سیستم طبقه‌بندی شده که به صورت فیزیولوژیکی(PD)، مورفولوژیکی(MD)، موفوفیزیولوژیکی(MPD)، فیزیکی(PM)، مرکب(PY+PD) است که مطالعه خواب بودن تعیین نوع آن مشابه نداشتن ذکر نام علمی یک گونه در مقاله علمی است.
وی با اشاره به روش مناسب به مطالعه خواب بذر گفت: بررسی سیستماتیک و مرحله‌ای در خواب بذر وجود دارد که به سه مرحله؛ بررسی خواب فیزیکی، مورفولوژی، مطالعه خواب فیزیولوژیک که هرکدام از این مراحل به شاخه‌های دیگر ربط داده می شود.
وی افزود: مورفولوژیکی در جوانه‌زنی در حدود 30روز در دمای معمول بدون نیاز به تیماری خاص انجام می‌گیرد و مورفولوژیکی زمان طولانی‌تر و تیمارهای خاصی مثل سرما یا هورمون برای جوانه زنی لازم دارد و بذر زنده‌ای که دارای پوسته نفوذ پذیر و شرایط مطلوب است، دارای خواب فیزیولوژیکی است.
وی بیان داشت: واکنش دمای پایین نشانه خواب فیزیولوژیکی یا مورفوفیزیولوژیکی است و اینکه در خواب مورفوفیزیولوژیکی نیاز به زمان و دمای لازم برای رشد جنین لازم است.
سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان داشت: در تولید انواع مختلف بذر نقش کلیدی در تولید دارد و اگر نتوانیم با کمیت و کیفیت بالایی در اختیار تولید کنندگان کشاورز قرار دهیم اثر مطلوبی ندارد.
وی با اشاره به گروه‌های جدید در سال جدید 1390 که جهاد اقتصادی نام نهاده شده است، افزود: کشاورزی سنتی درکشور در مرحله گزار به دانش بنیان قرار دهیم و بومی کردن بخش کشاورزی است، از دانش روز برای رفع مشکلات و ارتقای بهره‌برداری و تولیدات دامی استفاده کنیم.
وی افزود: با وظیفه‌ای که در بخش کشاورزی در سطح کشور انجام خواهیم داد، نیازمند همکاری و تعامل مثبت علمی و دانشگاهی هستیم.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول