اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با روش ابداعی محققان اردبیلی؛

رکورد تولید بذر مینی‌تیوبر شکسته شد

خبرگزاری فارس: محققان اردبیلی توانستند با روش ابداعی یک روش خاص و منحصر به فرد رکورد جدیدی را در تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی بر جای بگذارند.

رکورد تولید بذر مینی‌تیوبر شکسته شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسم رونمایی از این ابتکار جدید که پیش از ظهر امروز در اردبیل برگزار شد، اعلام شد که استان اردبیل می‌تواند پرچمداری خود را در تولید بذر سیب‌زمینی مینی‌تیوبر حفظ کرده و تداوم دهد.
سیب‌زمینی یکی از محصولات استراتژیک دنیاست که استان اردبیل در تولید و عمل‌آوری این محصول پیشتاز است و در تولید بذر آن نیز به خودکفایی رسیده و یکی از استان‌های پیشتاز در این زمینه است به همین دلیل محققان و کارشناسان در تلاش هستند تا روش‌های جدید برای تولید مرغوب بذر سیب‌زمینی پیدا کنند.
بر همین اساس به تازگی کارشناسان و محققان دانشگاه محقق اردبیلی با استفاده از روش هیدروپونیک رکورد جدید را در تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی بر جای گذاشتند.
در این طرح متناسب با نوع محصول، محلول غذایی از روی منابع استخراج شده و با توجه به شرایط و مواد شیمیایی موجود و تغییرات ایجاد شده در نحوه تولید و عمل‌آوری آنها تغییرات اساسی ایجاد می‌شود که تاکنون در دو رقم آگاریا و پاییزر این طرح مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در چنین شرایطی غده‌ای که از هر گلدان مینی‌تیوبر به دست می‌آید پنج الی شش غده بذری است که این میزان در کشور خارجی به 15 غده می‌رسید که با مطالعات و تحقیقات جدید امکان برداشت 42 غده مینی‌تبویر و غده آن در هر گلدان امکان‌پذیر خواهد بود.
در این تحقیقات در کنار تولید انبوه غده مینی‌تیوبر بذر تولید شده از غده‌های قبلی بسیار درشت‌تر و سالم‌تر خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل از این استان به عنوان قطب تولید سیب‌زمینی یاد کرد و گفت: اردبیل سالانه بیش از 600 هزار تن سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند که امسال پیش‌بینی تولید ما در مزارع دشت اردبیل 870 هزار تن است.
خلیل نیکشاد با یادآوری اینکه امسال در دشت اردبیل 23 هزار و 500 هکتار از مزارع مستعد زیر کشت سیب‌زمینی رفته است، ابراز داشت: تولید سیب‌زمینی در این استان با هدف خوراکی و بذری انجام می‌شود.
وی در پایان بر ضرورت رعایت سه اصل پیش‌آگاهی، تقویت شبکه‌های مراقبت و نظارت میدانی تاکید کرد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول