اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد نخبگان یزد خبر داد:

جشنواره منطقه‌ای "کویر" به میزبانی یزد برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد نخبگان یزد از برگزاری جشنواره منطقه‌ای ابداعات و اختراعات با عنوان "کویر" به میزبانی یزد خبر داد.

جشنواره منطقه‌ای "کویر" به میزبانی یزد برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حبیب زارع ظهر امروز در نشستی خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد اظهار داشت: تاکنون جشنواره‌های متعددی از ایده‌ها و اختراعات نخبگان و مخترعان در سطح کشور برگزار شده اما تلاش کرده‌ایم با برگزاری جشنواره منطقه‌ای کویر اختراعات را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم.
وی افزود: در این راستا پنجمین جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابداعات با عنوان کویر با حضور استان‌های حاشیه کویر شامل یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در یزد برگزار می‌شود و بنیاد نخبگان متولی برگزاری این جشنواره است.
زارع عنوان کرد: امسال هشت جشنواره نظیر این جشنواره در سطح کشور برگزار شده و یزد هشتمین و آخرین جشنواره ایده‌های برتر را برگزار خواهد کرد و در آن دستاوردها و نتایج هفت جشنواره برگزار شده در سال جاری عرضه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره 16 کمیته شامل فرهنگی، کارگاهی آموزشی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، گردشگری، تجاری‌سازی، دانش‌بنیان و ... تشکیل شده است.

* سرمایه‌گذاران برای تجاری‌سازی ایده‌های برتر اقدام کنند
زارع با تاکید بر اینکه هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره ورود سرمایه‌گذاران به جشنواره و تجاری‌سازی ایده‌های برتر است، عنوان کرد: رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقشی اساسی ایفا کنند.
وی تاکید کرد: این جشنواره باید محفلی برای تعامل سرمایه‌گذاران و نخبگان و مخترعان باشد.
زارع با بیان اینکه این جشنواره از هفتم تا نهم دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: پرتال ثبت‌نام دارندگان ایده‌ها و اختراعات برتر از 27 مهر تا 27 آذرماه باز است و علاقمندان می‌توانند حضور و شرایط حضور خود در این جشنواره را در نشانی الکترونیکی www.yazd.bmn.ir اعلام کنند.
رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با بیان اینکه در جشنواره‌های قبلی بین 100 تا 150 اختراع شرکت داده شده بود، افزود: تاکنون نیز 700 اختراع در سایت این جشنواره ثبت‌نام شده‌اند که تا پایان مهلت مقرر به احتمال زیاد به یک هزار مورد خواهد رسید.
زارع عنوان کرد: به احتمال زیاد پس از بازبینی‌های نهایی در مراحل اولیه، پیش‌بینی می‌شود 150 اختراع امکان شرکت در این جشنواره را پیدا کنند.

* تجلیل از منتخبان 8 جشنواره در جشنواره فجر انقلاب
وی خاطرنشان کرد: منتخبان هشت جشنواره‌ای که امسال با این موضوع در سطح کشور برگزار شده است، در جشنواره‌ای در بهمن‌ماه سال جاری با عنوان "فجر انقلاب" معرفی و تجلیل می‌شوند.
زارع در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ضعف قوانینی که در گذشته در ثبت اختراعات وجود داشت، افزود: در گذشته اختراعات ثبت‌شده مشابه یا کپی اختراعات متعدد به ثبت می‌رسید و نظارتی بر این امر وجود نداشت اما اکنون دو سال است که نظارت‌ها و ارزیابی‌های دقیقی در این زمینه انجام می‌شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان یزد خاطرنشان کرد: دفتر نخبگان یزد نخستین دفتری است که موفق به دریافت مجوز برای ارزیابی و بررسی اختراعات شده است.

* یزد 230 مخترع و 300 نخبه دارد
زارع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یزد 230 مخترع و 300 نخبه داریم، عنوان کرد: با تدابیر اندیشیده شده برای شناسایی نخبگان، به نظر می‌رسد تعداد نخبگان استان به بالغ بر 600 نفر در آینده‌ای نزدیک برسد.
وی با بیان اینکه یک فرد نخبه باید صاحب هوش و استعداد باشد، آن را به تولید و عمل رسانده باشد و ایده‌اش امکان تولید انبوه و عرضه به عموم را داشته باشد، افزود: نخبه به شخصی اطلاق می‌شود که از شرایط اعلام شده در آیین‌نامه‌ها برخوردار باشد.

* سند راهبردی نخبگی کشور در دست تدوین است
زارع با انتقاد از اینکه برای شناسایی نخبگان در زمینه‌های ورزش و هنر اقدامی صورت نگرفته است، افزود: در حال حاضر تمرکز بر روی حوزه‌های فنی و علمی است.
وی از تصویب سند راهبردی نخبگی کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با تصویب این سند بتوانیم نخبگان ورزشی، هنری و فرهنگی را نیز به مردم معرفی کنیم.
زارع در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از اهداف اصلی بنیاد نخبگان برشمرد و افزود: این شرکت‌ها باید ماهیت اقتصادی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع آمار 75 شرکت دانش‌بنیانی که مراحل شکل‌گیری را می‌گذرانند، 25 شرکت معادل یک سوم طرح‌ها مربوط به استان یزد است.
زارع عنوان کرد: طرح‌های این شرکت‌ها مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفته و برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور به تولید انبوه رساندن ایده‌ها، اختراعات و ابتکارات آنها، تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
به گزارش فارس، یزد نخستین دفتر استانی بنیاد ملی نخبگان بود که در 12 دی‌ماه سال 87 و در سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به استان یزد در سال 86 به بهره‌برداری رسید.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول