اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نظام صنفی کشاورزی کهگیلویه:

مسئولان زیتون‌کاران کهگیلویه‌ای را دریابند

خبرگزاری فارس: رئیس نظام صنفی کشاورزی کهگیلویه با بیان این‌که شهرستان کهگیلویه با سطح زیر کشت 400 هکتار یکی از مناطق مستعد و مهم زیتون‌کاری در کشور است، گفت: مسئولان مشکلات زیتون‌کاران کهگیلویه‌ای را دریابند.

مسئولان زیتون‌کاران کهگیلویه‌ای را دریابند
حاجتی حق‌نگهدار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت اظهار کرد: در راستای اصل 44 قانون اساسی و به منظور کاهش بار تصدی‌گری دولت، واگذاری فعالیت‌های کشاورزی به بخش خصوصی طی قانونی از سوی دولت تدوین شد.
 وی ابراز داشت: در سراسر شهرستان‌ها و مراکز استان‌های کشور، هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی تشکیل شد تا در زمینه سیاست‌گذاری، هدایت و پیگیری مشکلات و فعالیت‌های مربوط به بخش کشاورزی هر شهرستان و استان فعالیت کند.
حق‌نگهدار افزود: با در نظر گرفتن تجارب گذشته که در سطح شهرستان کهگیلویه بحران‌هایی از قبیل مشکلات محصول هندوانه و زیتون به وجود آمد، اکنون ایجاب می‌کند که بخش خصوصی بار مربوط به کشاورزی را به عهده گرفته تا بتواند با احساس مسئولیت بیشتر در جهت حل مشکلات کشاورزان و یاری آنها در زمینه‌های مختلف از قبیل دریافت تسهیلات بیمه محصولات کشاورزی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، شناخت شیوه‌های صحیح کار ارائه محصولات با کیفیت و آموزش کشاورزان برای دستیابی به جدیدترین شیوه‌های کشت محصول فعالیت کند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کهگیلویه تصریح کرد: از آنجا که این شهرستان تنها ظرفیت بالقوه‌ای که برای رشد و شکوفایی داشته کشاورزی است از این رو می‌طلبد که مسئولان استانی و شهرستان نظام صنفی کشاورزی را برای بالا بردن سطح زیر کشت محصولات مختلف حمایت کنند.
حق‌نگهدار در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های که کشاورزان شهرستان کهگیلویه در دست اقدام دارند کشت باغات زیتون و مرکبات است که این شهرستان در حال حاضر با کشت بیش از 400 هکتار زیتون روغنی یکی از بزرگ‌ترین مناطق کشت این محصول در سطح کشور محسوب می‌شود.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کهگیلویه گفت: از آنجا که محصول زیتون این شهرستان به علت شرایط آب و هوایی در شهریورماه به مرحله تولید می‌رسد و در سایر نقاط کشور برداشت محصول زیتون از آبان‌ماه شروع می‌شود خود مشکلاتی اساسی برای باغداران این منطقه به‌وجود می‌آورد.

*جای خالی کارخانه روغن‌کشی زیتون در کهگیلویه مشهود است‌
حق‌نگهدار تصریح کرد: باغداران این شهرستان به علت عدم وجود کارخانه روغن‌کشی زیتون در سطح استان و همچنین عدم فعال بودن سایر کارخانجات کشور با مشکل فروش محصولات خود مواجه هستند که انتظار می‌رود مسئولان استان به خصوص نماینده این شهرستان که در کمیسیون کشاورزی حضور دارد این مشکل را مورد توجه قرار داده و نسبت به حل این معضل بزرگ همکاری و مساعدت لازم را به عمل آورند.

*دشت دهدشت با کمی توجه بیشتر آباد می‌شود
حق‌نگهدار تاکید کرد: نکته‌ای که دارای اهمیت است و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته عدم برخورداری دشت دهدشت از آب کشاورزی بوده زیرا با وجود اینکه شهرستان کهگیلویه همانند یک فلات بین دو رودخانه که دو سد بزرگ کوثر و مارون مشرف بر آن واقع شده، به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها هیچ گونه اقدامی در جهت استفاده از منابع آب این سدها صورت نگرفته است.
 وی متذکر شد: انتظار می‌رود به این دلیل که تنها بخش کشاورزی است که می‌تواند تا حدود زیادی این شهرستان را از فقر و بیکاری بیرون آورد، مسئولان استان در جهت مشکل آب دشت دهدشت اقدام لازم به عمل آورند.
حق‌نگهدار با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی چهار سال گذشته بیان کرد: باغداران شهرستان کهگیلویه به علت به بار ننشستن باغات خود و فرا رسیدن موعد پرداخت اقساط تسهیلات بانکی توانایی پرداخت بدهی‌ها را نداشته که انتظار می‌رود در این زمینه نسبت به بخشودگی سود تسهیلات دریافتی و تمدید باز پرداخت آنها مساعدت لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول