اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار کرمان:

درختان زیتون جایگزین نارون‌های کرمان می‌شوند

خبرگزاری فارس: شهردار کرمان گفت: درختان زیتون تلخ جایگزین نارون‌های آفت‌زده شهر کرمان می‌شوند.

درختان زیتون جایگزین نارون‌های کرمان می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ابوالقاسم سیف‌اللهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهر کرمان دارای 700 هکتار فضای سبز است که شهرداری متولی آن به شمار می‌رود.
وی سرانه فضای سبز در کرمان را 11.5 متر بیان کرد و افزود: در طی 12 سال گذشته 1.5 متر به سرانه فضای سبز کرمان افزوده شده است که رقم مناسبی است.
سیف‌اللهی با بیان اینکه آب مورد نیاز برای آبیاری درختان کرمان از محل 45 حلقه چاه تأمین می‌شد، تصریح کرد: با توجه به بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در کرمان از کیفیت آب این چاه‌ها کاسته شده که این امر موجب آسیب رساندن به درختان می‌شود.
وی از لوله‌کشی 150 کیلومتری آب خام برای آبیاری درختان در شهر کرمان در این دوره شهرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی از فضاهای سبز شهر کرمان نیز با تانکر آبرسانی می‌شود که هزینه بالایی دارد.
سیف‌اللهی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته استفاده از سیستم‌های جدید آبیاری برای فضاهای سبز کرمان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، بیان داشت: در این مدت به اندازه 12 سال لوله‌کشی برای آبیاری فضای سبز انجام شده است.  
وی به وسعت 230 هکتاری جنگل قائم کرمان اشاره و بیان کرد: با توجه به بالا آمدن آب‌های زیرسطحی، 10 چاه در مرکز شهر کرمان حفاری شد که از طریق این چاه‌ها آب مورد نیاز برای بخشی از درختان جنگل تأمین می‌شود.
شهردار با بیان اینکه 35 درصد از درختان کرمان نارون پیوندی و یا وحشی هستند، بیان داشت: تعداد درختان کاج و سرو هم در کرمان زیاد است.
سیف‌اللهی با اشاره به اینکه شهرداری از کارشناسان برای معرفی گونه مقاوم گیاهی در کرمان دعوت کرد، تصریح کرد: پس از بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شد که درختان سرو، کاج و نارون گونه‌های غالب در کرمان هستند.
وی با ارائه گزارش تصویری از وضعیت درختان نارون در کرمان بیان داشت: 20 سال قبل بعضی از درختان نارون در کرمان هرس سنگینی شدند که این امر موجب ضعیف شدن این درختان شد.
سیف‌اللهی اذعان کرد: پس از این هرس، سوسک‌های چوب‌خوار شاخک بلند درختان نارون به این گونه گیاهی ضعیف شده هجوم آوردند و موجب از بین رفتن بسیاری از درختان نارون کرمان شدند.
وی با اشاره به اینکه سوسک‌های شاخک بلند به درختان نارون در بعضی از شهرستان‌های استان کرمان نیز آسیب رسانده‌اند، بیان داشت: به طور نمونه در شهرستان زرند فقط در یک خیابان تعدادی درخت جان سالم به در برده‌اند.
سیف‌اللهی با بیان اینکه علت‌های بسیاری درباره چگونگی ورود سوسک‌های شاخک بلند نارون به استان کرمان ذکر شده است، عنوان کرد: از چوب‌هایی که برای معادن پابدانا از شمال کشور به استان کرمان وارد شده به عنوان یکی از عاملان ورود این سوسک‌ها به کرمان نام برده می‌شود.
وی افزود: نظر دیگری که در این باره وجود دارد، این است که این سوسک‌ها از طریق چوب‌هایی که برای نجاران به استان کرمان آورده می‌شود به درختان نفوذ کرده‌اند.
شهردار کرمان با بیان اینکه نارون‌ها در برابر آفت از حساسیت زیادی برخوردار هستند، بیان داشت: در دو دهه قبل بیماری نارون در امریکا همه‌گیر شد و تمام نارون‌ها در این کشور از بین رفت.
سیف‌اللهی از اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه بیماری نارون‌ها در استان کرمان و دیگر استان‌ها خبر داد و افزود: یکی از راه‌های مقابله با این سوسک‌ها استفاده از سم است که با توجه به ضرر سم‌ها برای سلامت مردم نمی‌توان از سم‌های قوی استفاده کرد.
وی با اشاره به معاینه و نشانه‌گذاری درختان نارون کرمان توسط تیم گیاه‌پزشکی شهرداری بیان داشت: بیشترین میزان آفت به درختان خیابان‌های ابوحامد، شهید مطهری، خواجو و پارک نشاط رسیده است.
سیف‌اللهی تصریح کرد: برای جلوگیری از سرایت آفت به درختان دیگر محدوده‌ها باید این درختان خشکیده قطع و به خارج از محدوده شهری منتقل و سوزانده شود.
وی از جایگزینی درختان کاج، سرو و زیتون تلخ به جای درختان نارون در کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ آفتی بر روی درختان زیتون تلخ عمل نکرده است، زیرا این درخت ماده‌ای را در درون خود دارد که خوش خوراک نیست و سوسک‌ها تمایلی به آن ندارند.
سیف‌اللهی گفت: درختان زیتون تلخ از مقاوم هستند و سرعت رشد بالایی دارند.
وی افزود: اگر این درخت دچار تنش رطوبتی و یا حرارتی شود، برگ‌ریز می‌کند.
شهردار کرمان بیان داشت: با توجه به طرح جامع کرمان بعضی از خیابان‌های این شهر باید تعریض شود و بعضی از درختان در مسیر تعریض قرار دارند و شهرداری مجبور به قطع این درختان است.
وی اظهار داشت: تعدادی از درختان کهنسال کاج در کرمان جابه‌جا شد که تمام آنها خشک شدند.
سیف‌اللهی خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان به ازای هر یک درختی که قطع می‌کند، 100 درخت را غرس می‌کند.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه یکی از هنرمندان کرمان در قالب ارائه هنرهای تجسمی و مفهومی در خیابان بحرالعلوم کرمان بیان داشت: این هنرمند در روز جمعه تعدادی کنده درخت بریده شده را در وسط خیابان قرار داد و با نصب بنر اعلام کرد که این حرکت در اعتراض به قطع درختان از سوی شهرداری کرمان انجام شده است.
سیف‌اللهی تصریح کرد: پس از برگزاری این نمایشگاه شهرداری کرمان در زمینه چگونگی تأمین این تنه‌های درخت بررسی‌هایی را انجام داد.
وی ابراز داشت: پس از تحقیقات مشخص شد، این تنه‌های درخت از موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان تهیه شده است.
سیف‌اللهی اذعان کرد: در این زمینه به دادستان کرمان شکایت کردیم و با حکم قضایی به محل موزه هنرهای صنعتی رفتیم و درباره قطع درختان در این مکان مستندسازی کردیم.
وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان 31 اصله درخت با عمر بیش از 40 سال در اثر کم‌آبی در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان خشک شده است.
وی میزان جریمه قطع درختان موزه هنرهای معاصر کرمان را 116 میلیون تومان ذکر و تصریح کرد: هیچ فردی حق قطع درخت را ندارد.
سیف‌اللهی بیان کرد: اگر مسئولان موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برای آبیاری درختان با مشکل روبه‌رو بودند، این موضوع را به شهرداری اطلاع می‌دادند و آبرسانی به درختان صورت می‌گرفت.
وی از ارائه شکایت شهرداری علیه رئیس موزه هنرهای معاصر صنعتی کران به علت قطع درختان خبر داد.
سیف‌اللهی گفت: اگر این هنرمند به قطع درختان توسط شهرداری اعتراض داشته است، پس چرا دغدغه خشکیده شدن و قطع درختان موزه را نداشت.
شهردار کرمان تصریح کرد: این کار درستی نیست که درختان از مکان دیگری قطع شده باشد و در این حرکت علیه شهرداری معکوس‌سازی شود.
سیف‌اللهی با تأکید بر اینکه این هنرمند باید در مرحله نخست برای درختان قطع شده موزه هنرهای معاصر ناراحت می‌شد که با آنها اقدام به برگزاری نمایشگاه کرده است، افزود: در این نمایشگاه وانمود شده که شهرداری این درختان را قطع کرده است.
وی عنوان کرد: رسالت هنرمندان و خبرنگاران نشان دادن واقعیت است و در غیر اینصورت مردم اعتماد خود را نسبت به این افراد از دست می‌دهند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول