اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دانشگاه شهرکرد بررسی شد؛

بررسی اثر سیلاب بر خصوصیات فیزیک و شیمیایی خاک

خبرگزاری فارس: اثر پخش سیلاب بر خصوصیات فیزیک و شیمیایی و مینرالوژی خاک در دانشگاه شهرکرد بررسی شد.

بررسی اثر سیلاب بر خصوصیات فیزیک و شیمیایی خاک
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، به‌منظور بررسی اثر بهره‌برداری از سیلاب‌ به روش پخش آن بر آبخوان‌ها، روی خصوصیات فیزیک و شیمیایی و مینرالوژی خاک یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه شهرکرد انجام شد.
این پروژه تحقیقاتی به لحاظ بررسی آثار پخش سیلاب در اصلاح بهبود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در پهنه‌های پخش سیلاب، که با توجه به معضل کمبود آب در مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یکی از راه‌های استحصال آب استفاده می‌شود، حائز اهمیت است.
نمونه‌برداری این تحقیق که در ایستگاه پخش سیلاب سینی و برجوئی لردگان انجام شده با استفاده از سیستم شبکه‌بندی، از هفت پشته اول عرصه که بیشترین آبگیری را داشته صورت گرفته است.
در این پروژه تحقیقاتی میزان ماده آلی، کربنات کلسیم، وزن مخصوص ظاهری، هدایت الکتریکی، درصد اجزای شن، سیلت، رس، و همچنین خصوصیات کانی‌شناسی، پس از جدا‌سازی رس به روش کیتریک و هوپ بررسی و تعیین شده است.
نتایج حاصل از آزمایش خاک در سه منطقه سیل و رسوب، سیل و فرسایش و رسوب، فاقد سیل و رسوب و همچنین حوزه مورد مطالعه نشان می‌دهد آثار پخش سیلاب در اصلاح بهبود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در پهنه‌های پخش سیلاب، بستگی به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سازندهای زمین‌شناسی و خاک حوزه آبخیز تولید کننده این سیلاب‌ها دارد.
براساس نتایج حاصل از این مطالعه، لازم است در طرح‌ها و پروژه‌هایی که در پخش سیلاب، با هدف اصلاح و بهبود خاک در قالب بهره‌برداری از رسوبات محموله سیلاب‌ها و افزایش توان تولید در پهنه‌های پخش سیلاب انجام  می شود، نهایت دقت در مطالعات زمین‌شناسی سطحی و خاک‌شناسی حوزه آبخیز به عمل آید.
آثار پخش سیلاب در اصلاح بهبود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در پهنه‌های پخش سیلاب، بستگی به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سازندهای زمین‌شناسی و خاک حوزه آبخیز تولید کننده این سیلاب‌ها دارد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول