اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرامور زراعت جهاد کشاورزی کردستان:

تحقق 100 درصدی 2 زیرپروژه خاک‌ورزی حفاظتی در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تحقق 100 درصدی دو زیرپروژه خاک‌ورزی حفاظتی در این استان خبرداد.

تحقق 100 درصدی 2 زیرپروژه خاک‌ورزی حفاظتی در کردستان
ابراهیم مولودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه طرح کشاورزی حفاظتی دارای چهار زیرپروژه است، اظهارداشت: تاکنون دو زیرپروژه این طرح شامل مدیریت بقایای گیاهی و انجام خاک‌ورزی حفاظتی در کردستان 100درصد تحقق پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری 23 هزار هکتار از اراضی استان زیرپوشش مدیریت بقایای گیاهی و خاک‌ورزی حفاظتی قرار گرفته‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعدادی از شهرستان‌های استان حتی زیادتر از سهمیه و سطح خود طرح کشاورزی حفاظتی را اجرا کرده‌اند که این نشان‌دهنده استقبال بهره‌برداران و کشاورزان استان از این طرح است.
وی به اهداف و مزایای طرح خاک‌ورزی حفاظتی اشاره کرد و افزود: کاهش تردد ماشین‌آلات کشاورزی در سطح مزارع، صرفه‌جویی در انرژی و سوخت، کاهش هزینه تولید، حفظ بقایای گیاهی، جلوگیری از فرسایش و افزایش موادآلی خاک از جمله اهداف و مزیت‌های طرح کشاورزی حفاظتی است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گفت: اجرای طرح کشت مستقیم (بدون عملیات خاک ورزی) و طرح کشت نباتات خانواده لگومینوز دو زیر پروژه دیگر طرح خاک‌ورزی حفاظتی است.
مولودی ادامه داد: نباتات خانواده لگومینوز به علت دارابودن ویژگی مربوط به تثبیت ازت، احیای خاک و تقویت میکروارگانیسم‌های خاک و در نتیجه افزایش حاصلخیزی آن دارای اهمیت زیادی در زراعت هستند.
وی عنوان کرد: کشت یکی از لگوم‌ها مانند نخود در کردستان 100 درصد تحقق یافته ولی سایر گیاهان این خانواده ممکن است در شرایط دیم جواب ندهد.
وی به اجرای طرح کشت مستقیم اشاره کرد و افزود: در این طرح عملیات کاشت بدون اجرای عملیات خاک ‌ورزی با استفاده از دستگاه کشت مستقیم پس از برداشت انجام می‌شود که به دلیل کمبود ادوات در استان به اندازه کافی این طرح اجرا نشده است.
مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان از جمله مزایای طرح مذکور را صرفه‌جویی در زمان آماده‌سازی زمین و جلوگیری از تاخیر در کاشت محصولات و کاهش فشردگی خاک در اثر جلوگیری از تردد بی ‌مورد ادوات خاک‌ورزی ذکر کرد.
مولودی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای طرح کشت مستقیم شامل افزایش میزان حاصلخیزی خاک و پایداری تولید در اثر حفظ بقایای گیاهی، حفظ رطوبت موجود در خاک در اثر عدم جابه‌جایی لایه‌های خاک مزرعه و کاهش مصرف انرژی به ویژه سوخت در اثر کاهش تردد تراکتور است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول