اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

مدیریت و کنترل سیلاب برای مصارف گوناگون ضروری است

خبرگزاری فارس:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مدیریت و کنترل سیلاب برای ایجاد حداکثر بهره‌برداری بهینه و امنیت خاطر و کاهش خسارت سیلاب لازم و ضروری است.

مدیریت و کنترل سیلاب برای مصارف گوناگون ضروری است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر زیرراهی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تصرف حریم رودخانه‌ها پس از بارندگی شدید مقدار دبی رودخانه به سرعت افزایش یافته و در نتیجه آب از بستر خود سرریز و دشت سیلابی و مناطق اطراف را در بر می‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر به دلیل دخالت‌های بی‌رویه در بسیاری از نقاطی که قبلا سیلابی نبود، طغیان‌های بزرگی مشاهده می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان دلایل عمده وقوع سیل را ساختمان‌سازی، تصرف بستر، ایجاد زمین‌های کشاورزی و توسعه صنعتی در سیلاب دشتها عنوان کرد.
زیرراهی بیان داشت: از طرفی شهرسازی‌ها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود.
وی ادامه داد: استان هرمزگان نیز در محدوده‌ای واقع شده که دارای بارندگی‌های شدید است که پس از مدتی باعث جاری شدن سیل می‌شود.
زیرراهی اضافه کرد: بسیاری از رودخانه‌های استان زمانی که وارد دشت می‌شوند ناگهان پراکنده شده و تشکیل مخروط افکنه می‌دهند که مخروط افکنه جاماش و  رودان از آن جمله اند.
این مسئول اضافه کرد: رودخانه رودان که سیلاب‌هایی با دبی چهار هزار و 800 متر مکعب را تجربه کرده است در کوهستان عرضی کمتر از 400 متر دارد اما در سیلاب دشت به حدود 5 هزار متر می‌رسد.
همچنین این مخروط افکنه‌ها محل مناسبی برای کشاورزی و برداشت شن و ماسه است بنابراین مدیریت و کنترل سیلاب برای ایجاد حداکثر بهره‌برداری بهینه و امنیت خاطر و کاهش خسارت سیلاب لازم و ضروری است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای برای جلوگیری از بروز سیل، طرح مطالعات رودخانه‌های خطرپذیر استان را در دست اقدام دارد و تاکنون مطالعات رودخانه‌های رودان، فاریاب، میناب، حاجی‌آباد، بندرلنگه، بندرکنگ، پارسیان، خورهای بندرعباس، جاماش، شمیل و نیان، شور اول و دوم، حسنلنگی و جلابی و تلنگ را به پایان رسانده است و طرح رودخانه‌های سدیج، گابریک، کریان، گز، و مسیل‌های دشت ایسین و شهر بستک را در دست مطالعه دارد.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مطالعه رودخانه‌های گنج و هشتبندی در سال آینده به پایان می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان بیان داشت: با مشخص شدن  نتیجه این مطالعات، وضعیت رودخانه‌ها مشخص شده و با اختصاص اعتبارات مناسب می توان با احداث سازه‌های مناسب از جاری شدن سیلاب در این مناطق جلوگیری کرد.
 وی از دیگر اهداف مطالعات حد بستر و حریم رودخانه‌ها را  کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از تجاوز به بستر، حفاظت بستر و حریم برای توسعه شهر و روستا، بهره برداری بهینه از منابع آب موجود، مدیریت سیلاب دشت و زمینه‌سازی برای توسعه پایدار عنوان کرد.
 زیرراهی در ادامه گفت: در حال حاضر یک‌ هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان نیاز به مطالعه دارند که تا پایان امسال  مطالعه بیش از 900 کیلومتر از آنها پایان می‌یابد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول