اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

مبارزه بیولوژیک در ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان مبارزه بیولوژیک انجام می‌شود.

مبارزه بیولوژیک در ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان
کیخسرو چنگلوایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه مبارزه استفاده از سموم و کود شیمیایی در کشاورزی در سال‌های گذشته سیر نزولی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر در ۵۵ هزار هکتار از مزارع مبارزه بیولوژیک انجام می‌شود، این در حالی است که حدود پنج سال پیش در سه هکتار از اراضی کشاورزی مبارزه بیولوژیک به صورت آزمایشی انجام می‌گرفت.
وی اظهار داشت: پس از آزمون خاک و نتیجه‌گیری نیاز خاک به کود که مصرف کودهای شیمیایی نیز در این مدت کاهش یافته است.
وی ترویج شیوه‌های نوین کشاورزی را عامل کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی دانست و افزود: رویکرد فعلی در کشاورزی استفاده از کودهای آلی و توسعه کشت‌های ارگانیک و تولید محصول سالم است و در استفاده از سموم نیز تکیه بیشتر روی مبارزه مکانیکی و بیولوژیکی است و فقط در جایی که امکان نباشد از سموم کم خطر استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: قیمت کود تاثیر چندانی در کاهش مصرف کود و سموم ندارد و عامل اصلی ترویج است؛ از دو سال پیش قیمت کود هر سال ۵۰ درصد افزایش یافته است اما در حال حاضر نیز کود به صورت یارانه توزیع می‌شود. اگر آموزش‌ها انجام نمی‌شد کشاورزان از بازار آزاد کود شیمیایی تهیه می‌کردند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه زهاب‌های کشاورزی بیشترین سهم آلایندگی منابع آبی را ندارد، افزود: سهم آلودگی زهاب‌های کشاورزی باید دوباره بررسی شود.
وی توضیح داد: در سال ۸۰ بر اساس مطالعاتی سهم زهاب‌های کشاورزی در آلایندگی منابع آبی ۴۸ درصد اعلام شده بود که این مطالعات مبنای علمی ندارد چرا که بدون بازدید می‌دانی و بر اساس آمارهای سال ۱۳۷۵ انجام شده است و در جلسات این مسئله مطرح شده است.
خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین حاصلخیز دارد که در حال حاضر حدود نیمی از آن زیر کشت می‌رود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این گفته بود در تمام کشور از سموم و کودهای شیمیایی به صورت لجام گسیخته و مدیریت نشده استفاده می‌شود و گاهی استفاده از سموم تا ۱۲۰ برابر حد مجاز هم می‌رسد که دلیل آن عدم آموزش کافی و فرآیند کاملا آزاد در استفاده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول